Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Velomobielen waarmee je achteruit kan fietsen
#27
(20-Jul-2022, 12:33 PM)Jeroen S schreef: Overigens belast je de hele aandrijftrein bij achteruit trappen ook andersom. Daar zitten ook wel wat nadelen aan. Je kunt dan ook gelijk de derailleur versnellingen overboord gooien, en kettingspanners, en je onbelaste ketting wordt ineens belast, en zaagt zich dan langzaam door alle afwijkingen van een rechte lijn heen. ( de Brug tussen de voorwielen bijvoorbeeld) Tenzij je daar ook kettingrollen gaat monteren, die dan weer de aandrijf belasting moeten kunnen hebben. Iemand hier die al eens zijn velomobiel achteruit geschoven heeft terwijl deze niet helemaal lekker in z'n versnelling stond? Wat was de schade? Ook ga je achter aan de vering trekken omdat de Kettinglijn niet correct door het draaipunt loopt.

Voor de lichtgewicht mover achtige oplossing tip ik op de hulpmotor van Velological. https://www.velogical-engineering.com/ve...rmationen/
Maar die zit aan 2 kanten van het wiel, op de vork, wat bij de meeste Velomobielen niet heel eenvoudig is. Maar met een beetje creativiteit...

Met voldoende gebrek aan inzicht is het allemaal heel makkelijk.

Dit zou goed op te lossen zijn door de aandrijflijn te splitsen in een voor stuk en een achter stuk. De voorkant blijft gelijk als nu, er wordt achter de stoel een tussenasje geplaatst waarop de versnellingen en derailleur zitten. Deze tussenas voorziet in vooruit en achteruit. Het achterste stuk (korte) ketting wordt dan 2 kanten op belast. Dit verdient dan wel enige aandacht vwb de kettingloop. Idealiter moet deze as in het draaipunt van de achterbrug gelagerd zijn. Met een beetje herontwerpwerk moet dit wel kunnen.
Het nadeel is natuurlijk wel de tussenas. Je moet em ook niet bij 40km/h ineens in zijn achteruit kunnen zetten, dan gaat het ook fout. Voordeel is dat je evenveel versnellingen vooruit hebt als achteruit en dat deze altijd in de juiste richting belast worden. Je kan dus met normale fiets onderdelen toe. Je kunt bij de omkeerbak zelfs nog kiezen voor een extra reductie. Als je toevallig in een zware versnelling staat en onverwacht moeten stoppen en achteruit dan gaat dat gewoon.
Ik heb geen idee of dit al eens bedacht is in het verleden?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#28
Ik ook, tot 2 keer toe zelfs met mijn Strada. Veel buigwerk om de derailleur weer in de gewenste vorm te krijgen, maar het is gelukt!
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#29
De eerste Questen met 20 inch achterwieltje hadden een tussenas. Daar zijn ze vanaf gestapt. De QV heeft dan toch weer een tussenas, maar daarbij staat de efficientie dan niet voorop.

Denk dat beetje herontwerp ook maar es door. Hoe hoog loopt de ketting van de bodem bij een kettingrol achteraan, en hoe hoog bij een tussenas? Bij de laatste versie gaat ie er overheen in plaats van onderdoor. Daarmee wordt de hele belaste kettinglijn hoger, en zaagt ie door de stoel, tenzij je er nog een kettingrol bij inbouwt. Allemaal niet echt bevorderlijk voor de efficientie.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
(22-Jul-2022, 11:33 AM)Jeroen S schreef: De eerste Questen met 20 inch achterwieltje hadden een tussenas. Daar zijn ze vanaf gestapt. De QV heeft dan toch weer een tussenas, maar daarbij staat de efficientie dan niet voorop.
De QV heeft alleen een tussenas als er een Rohloff-naaf in zit. Een QV zonder Rohloff heeft een starre as die direct aangedreven wordt. Daar zit een dubbele vrijloop in om te zorgen dat je normaal de bocht om kan. Is veel efficiënter dan een differentieel.



Op zich zit er in die starre as ook een goede mogelijkheid om een achteruitversnelling te creëren. Je zou namelijk een elektromotortje op kunnen nemen met een simpele plaatkoppeling ofzo.
Antwoord }
#31
Dat sterkt me in het oordeel dat indien mogelijk, de tussenas het liefst vermeden wordt. Overigens heeft de Hilgo wel een tussenas, en een vrij optimale kettinglijn. En de tussenas ongeveer op het draaipunt van de achtervork, volgens mij.

Voor de zelfbouwers die dubbele vrijloop verkopen ze al jaren bij http://www.trykit.com/ maar gezien de Brexit helaas alleen nog UK only.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT
#32
(22-Jul-2022, 12:19 PM)Jeroen S schreef: Dat sterkt me in het oordeel dat indien mogelijk, de tussenas het liefst vermeden wordt. Overigens heeft de Hilgo wel een tussenas, en een vrij optimale kettinglijn. En de tussenas ongeveer op het draaipunt van de achtervork, volgens mij.
De Hilgo heeft nog een mooi voordeel; in theorie zou je er een cassette met 20 versnellingen in kunnen bouwen met die fraaie oplossing voor de derailleur.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Verblind worden door...GHOOGEN — 05:31 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Vandaag ben ik n...ZoefZoef — 05:23 PM
Medeliggers onderweg
Zojuist in Almelo op...Bob Hagendijk — 05:10 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Vandaag ben ik niet ...Willeke_IGKT — 04:47 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...365cycle — 01:41 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Die man tilt gewoo...365cycle — 01:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Anatoly even langs...Wim -de roetsende — 01:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat ik weer nieu...Wim -de roetsende — 12:45 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Als hij iets voor de...365cycle — 12:23 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat ik weer nieuw ...Hardloper — 12:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Nou ik heb die aut...365cycle — 11:57 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik had een gymleraar...Atrike — 10:28 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik liet mijn velo zi...Hardloper — 10:28 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Nou ik heb die a...Wim -de roetsende — 09:58 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM