Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Je kunt het op je klompen aanvoelen...
#1
Big Grin 
...wanneer er op een onderwerp flink / lekker gereageerd gaat worden.  Big Grin

Zo zijn er in het (lig)fiets wereldje minstens 3 onderwerpen die altijd kunnen rekenen op flink wat input:
  1. fietsbanden
  2. helmen
  3. vlaggetjes (voor de liggers dan)
Hoewel ik zelf ook een mening heb natuurlijk, volg ik meestal (niet altijd) deze "discussies" langs de zijlijn.
Niet alleen om te leren van de ervaringen van anderen, maar soms ook om gewoon effe te genieten van het feit dat sommigen hun standpunt behoorlijk fel kunnen verdedigen.

Dat is wat een forum, facebook, twitter etc... levendig houdt.

Prachtig vind ik dat.

Grt

Frank

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#2
In de pauzes van LOL gaat het ook heeeeeeeeeeel erg vaak over banden.

Over helmen wordt niet echt gediscussieerd, iedereen wordt in zijn waarde gelaten.

Ongeveer de helft van LOL rijdt met een helm. Dat waren er in het begin veel minder.

Zou het een trend zijn/worden ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Je ziet inderdaad meer en meer fietsers met helm rijden.
Aan deze kanten veel ouderen en jonge kinderen.
Ben zelf nooit zo'n helm liefhebber geweest. Heb er twee maar draag ze zelden.

Vroeger in de toerclub waar ik bij was ook erg veel discussies over banden. En rijders die diverse banden liggen hadden op zoek naar het perfecte rubber.
Volgens mij ze nu jaren later nog op zoek... Wink

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#4
Het verbaast mij enigszins dat bij ligfietsers de bandenkeuze het onderwerp van discussie is. Ik had verwacht dat die gesprekken zouden gaan over de grootste energie-slurper, de luchtweerstand.
Zaken als frontaal oppervlak, luchtweerstandcoefficient, zithoek, zit- en brackethoogte het onderwerp van gesprek zouden zijn. Kort geschreven: de stroomlijn.

Rolweerstand is maar zeer beperkt.   https://www.schwalbe.com/nl/rollwiderstand.html

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(22-Apr-2017, 11:58 AM)PietV* schreef: Het verbaast mij enigszins dat bij ligfietsers de bandenkeuze het onderwerp van discussie is. Ik had verwacht dat die gesprekken zouden gaan over de grootste energie-slurper, de luchtweerstand.
Zaken als frontaal oppervlak, luchtweerstandcoefficient, zithoek, zit- en brackethoogte het onderwerp van gesprek zouden zijn. Kort geschreven: de stroomlijn.

Rolweerstand is maar zeer beperkt.   https://www.schwalbe.com/nl/rollwiderstand.html

Piet.

Met een QuestXS zijn die aspecten al redelijk getackeld  Wink 

Met de Roeifiets maak ik mij daar geen zorgen om. Tegenwind is dan extra training. Net zoals heuvelop.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#6
(22-Apr-2017, 11:58 AM)PietV* schreef: Het verbaast mij enigszins dat bij ligfietsers de bandenkeuze het onderwerp van discussie is. Ik had verwacht dat die gesprekken zouden gaan over de grootste energie-slurper, de luchtweerstand.
Zaken als frontaal oppervlak, luchtweerstandcoefficient, zithoek, zit- en brackethoogte het onderwerp van gesprek zouden zijn. Kort geschreven: de stroomlijn.

Rolweerstand is maar zeer beperkt.   https://www.schwalbe.com/nl/rollwiderstand.html

Piet.

Zou je verwachten ja. Maar als ik bv ook kijk naar de buitenlandse ligfiets communities gaan de meest "hevige" discussies over banden en helmen.
Technische aspecten zoals door jou vermeld leveren wel wat tips en ervaringen op maar in veel mindere mate.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Een ander "heet hangijzer" zijn discussies over clipless pedalen.
Die kunnen ook bijzonder hevig zijn.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#8
(22-Apr-2017, 12:15 PM)Frank schreef: Een ander "heet hangijzer" zijn discussies over clipless pedalen.
Die kunnen ook bijzonder hevig zijn.


Echt?

Daar heb ik nou nog nooit een heftige discussie over gevoerd.

Op de XS en de 209 heb ik LOOK, op de Seiran spd.

#ikhebtochzespaarfietsschoenen
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Binnen het triker wereldje zijn er vaak stevige discussies als het gaat om zaken ter voorkoming van leg-suck. Fervente aanhangers van de clipless tegenover de trike piloten met heel-string en/of toe-strap. Vaak leuk en leerzaam om te volgen.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#10
Ik heb geprobeerd om clipless te fietsen, maar bij een stop viel ik steeds om. Ik begon pijn te krijgen in mijn knieën en toen ben ik er maar mee gestopt. De pedalen zitten nog steeds op de Record (blijkbaar had ik toen de Demon nog niet en die ik heb ik sinds 2008) na 10 jaar. Ik gebruik alleen de andere kant waar je met gewone schoenen op kan fietsen. Dat kan dus ook op een ligfiets. Het is geen must of zo.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(22-Apr-2017, 09:16 PM)Roepers schreef: Ik gebruik alleen de andere kant waar je met gewone schoenen op kan fietsen. Dat kan dus ook op een ligfiets. Het is geen must of zo.

Op een roeifiets wel  Wink  Een heel klein stukje zonder in te klikken kan wel, maar niet meer dan 200m.

In de XS zou ik ook niet zonder willen rijden. Als dan je voet van de trapper schiet, kun je flinke blessures oplopen. Lekker met je achillespezen langs de trapgaten schrapen bijvoorbeeld.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#12
Vlaggetjes heb ik wel een mening over. Pasgeleden met mn dochter van 6 van oma naar huis gefietst. Ik was op de furai, kwam wat laat van werk af, geen tijd om gewone bukfiets te pakken. Ik was net zo hoog als haar. Dat iemand mij niet ziet is tot daar aan toe, (ik kijk wel voor anderen mee uit) maar als je kinderen niet ziet is een ander verhaal. Mensen moeten uit hun doppen kijken. Ik weet uit ervaring (zit de hele dag op de weg) dat mensen gewoon niet kijken, daar helpt geen vlag of zwaailamp aan.

Verder zul je als zwakke verkeersdeelnemer (ik heb meer dan 20 jaar elke dag op de motor gezeten) ook de fouten van anderen op moeten vangen. Zoals ik mijn kinderen ook probeer te leren: bij wie doet het pijn als je niet goed uitkijkt? Vervelend maar waar. Zat pasgeleden op bnr een item te luisteren met daarin de speedpedelecs. Onze wegen worden steeds meer gebruikt door een steeds diverser voertuigenpark. (denk ook aan de stille electrische auto) We zullen met elkaar op moeten leren gaan, en dus steeds beter op moeten letten en elkaars fouten op vangen. Een vlag helpt mijns inziens daar niet aan. Het zien is het probleem niet, het kijken is waar het fout gaat. Nu valt me wel op dat ik op de ligger (onbekend?) meer plek op de weg krijg dan dat ik op de moto krijg......

Over de pedaaltjes, Ik rijd met lekker zware werkschoenen aan met gewone pedaalen. Nog geen problemen mee gehad, nog geen een keer eraf geschoten ofzo....
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(22-Apr-2017, 12:18 PM)Wim -de roetsende schreef:
(22-Apr-2017, 12:15 PM)Frank schreef: Een ander "heet hangijzer" zijn discussies over clipless pedalen.
Die kunnen ook bijzonder hevig zijn.


Echt?

Daar heb ik nou nog nooit een heftige discussie over gevoerd.

Op de XS en de 209 heb ik LOOK, op de Seiran spd.

#ikhebtochzespaarfietsschoenen

Wat kun je zeggen over het verschil?  Ik heb SPD maar heb vaak pijnlijke voeten (vooral links)
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Pijnlijke voeten.......houd maar op. Daar heb ik helaas veel ervaring mee.

Laat ik voorop stellen dat het door het fietsen komt. Met roeifietsen heb ik nauwelijks last van pijnlijke voeten gehad.

Eerst ben ik op zoek gegaan naar andere, stijvere, maar vooral bredere schoenen.
Ik ben uitgekomen op het merk BONT, want die zijn ook in breedte maten te koop.

Op advies van andere ligfietsers heb ik gekozen voor LOOK pedalen. Breder platform zou voor minder pijn zorgen. Dit kwam ook mooi uit, want de BONT schoenen die ik in de aanbieding kon kopen waren raceschoenen. De nieuwprijs lag namelijk wel een beetje boven mijn budget + de verzendkosten uit Australië.

Toen ben ik bij een podoloog geweest, omdat ik last had van (zoals zij het zei) 'het wielrenpeesje'. Vanaf de 'ringteen' gaat er een pees aan de onderkant van je voet naar het midden van je voet. Die pees komt bij veel fietsers klem te zitten.
Oorzaak: te smalle schoenen. Gevolg: helse, brandende pijn.
Van de podoloog kreeg ik zooltjes aangemeten.

En nu wil je natuurlijk weten wat het beste/meeste heeft geholpen? Ik vermoed de brede en stijve schoenen.

Het hele verhaal typen wordt een beetje te gek. Hier staat de rest:
https://roeifietsen.blogspot.nl/2013/09/...n-lol.html

Toch was het niet meteen een succes, ik heb de schoenen verschillende keren in de oven gehad om op pijnplekken met de achterkant van een schroevendraaier ruimte te creëren.

Wil je er nog meer over lezen, zoek dan op het woordje 'Bont' of 'fietsschoenen' op mijn blog, dan kun je alle rampverhalen volgen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM