Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Scharnieren racekap
#1
Bij mijn Strada zat een flevodakje, een racekap,  een schuimkap en een mini vizier. 
Racekap vind ik bij regen en wind het comfortabelst met als tweede de schuimkap icm flevodakje. Probleem van beide systemen vind ik dat het erg omslachtig is en veel tijd kost met in en uitstappen. Ik had ook naar een waw gekeken en vind daarvan de scharnierende racekap een mooie oplossing. 
Vandaag heb ik op de beugeltjes van het flevodakje een paar scharnieren voor de racekap gemaakt. Het is gemaakt uit een aluminium hoeklijntje dat ik nog had liggen als proof of concept. Het zit nu nog met klittenband aan de racekap vast. Als het bevalt ga ik het misschien nog veranderen naar een iets stevigere versie of misschien uit carbon. Ik hoop dat het me lukt om de foto's te delen. Ik heb er één gemaakt met kap dicht, half open en open. Als hij open is ligt de kap net niet op het vizier. 

[Afbeelding: 20210327-125521.jpg]

[Afbeelding: 20210327-125508.jpg]

[Afbeelding: 20210327-125455.jpg]

Volgend probleem wat ik met de racekap nog op moet lossen is de dode hoek. Ik heb vandaag al even met een camera achterop geprobeerd, maar hiervan kon ik het beeld niet spiegelen dus dit was nog lastig echt te gebruiken. Wel heb ik kunnen zien dat ik met direct zicht, spiegels en camera een volledig beeld van de omgeving had. Ik zit te denken aan een motor dashcam met camera voor en achter. Deze zijn te krijgen met schermpje dat je dan als achteruitkijkspiegel kan gebruiken. Ook is het gelijk leuk als je af en toe bijzondere dingen kunt terugkijken.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
(28-Mar-2021, 12:02 AM)Arjen Hoogcarspel schreef: Bij mijn Strada zat een flevodakje, een racekap,  een schuimkap en een mini vizier. 
Racekap vind ik bij regen en wind het comfortabelst met als tweede de schuimkap icm flevodakje. Probleem van beide systemen vind ik dat het erg omslachtig is en veel tijd kost met in en uitstappen. Ik had ook naar een waw gekeken en vind daarvan de scharnierende racekap een mooie oplossing. 
Vandaag heb ik op de beugeltjes van het flevodakje een paar scharnieren voor de racekap gemaakt. Het is gemaakt uit een aluminium hoeklijntje dat ik nog had liggen als proof of concept. Het zit nu nog met klittenband aan de racekap vast. Als het bevalt ga ik het misschien nog veranderen naar een iets stevigere versie of misschien uit carbon. 
Geen supergroot risico, maar er is wel iets om over na te denken als je de racekap echt vast zet, waar iemand me in mijn QV-tijd op wees.
Hier tussen het fietspad en die lager gelegen strook bomen ligt een sloot. Stel je maakt daar een stuurfoutje en je glijdt op de kop naar beneden, dan heb je dus ineens een dak boven je hoofd dat vast zit. Een losse racekap kan je in principe als "tegel" gebruiken om de fiets omhoog te duwen, je handen zakken niet in de grond. Maar als je racekap vast zit op je fiets, kom je er dan nog uit? 

In het geval van mijn QV was het me denk ik niet gelukt, want dan had ik m'n eigen benen omhoog moeten duwen met als scharnierpunt de achterkant van de fiets. In m'n huidige hoofdfiets (Milan GT) hoef ik alleen scherp genoeg te zijn om de remkabel die als scharnier dient eruit te rukken (zonder dat er iets op de kap leunt gaat dat in ieder geval gemakkelijk, en dan is de hele racekap los. 

Nogmaals: Ik denk dat het risico klein is, maar het is wel iets om over na te denken als je de racekap echt vast gaat maken. 
(28-Mar-2021, 12:02 AM)Arjen Hoogcarspel schreef: Ik hoop dat het me lukt om de foto's te delen.  
Tip: Upload ze even op imgbb.com - zij geven je ook direct de luiste link om ze hier te delen.


(28-Mar-2021, 12:02 AM)Arjen Hoogcarspel schreef: Volgend probleem wat ik met de racekap nog op moet lossen is de dode hoek. 
Hoeveel ruimte heb je onder je racekap? Naar voren bewegen terwijl je in de spiegels kijkt vergroot de hoek behoorlijk. Anders is een extra spiegeltje nog een optie. Ik blijf zelf overigens ook merken dat ik met een racekap minder hard rijd dan zonder, ondanks dat ik op overzichtelijke stukken wel een hogere kruissnelheid aan kan houden.

(28-Mar-2021, 12:02 AM)Arjen Hoogcarspel schreef: Ik zit te denken aan een motor dashcam met camera voor en achter. Deze zijn te krijgen met schermpje dat je dan als achteruitkijkspiegel kan gebruiken. Ook is het gelijk leuk als je af en toe bijzondere dingen kunt terugkijken.
Kijk even op mijn site, ik heb er een behoorlijke blog over geschreven. Met een kortingscode ;-)
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM