Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fiets in beslag nemen, mag dat zomaar?
#19
(05-Feb-2021, 11:39 AM)Jurrien schreef: Ik zou gewoon eens accepteren dat je een bijzonder vervoersmiddel hebt en dat daar bepaalde reacties bij horen. Agenten zijn ook maar mensen. Ik kan me goed voorstellen dat die het ook niet meer begrijpen met al die rare voertuigen van tegenwoordig. e-steps, speed-pedelecs, etc. Jij voelt je bedreigd omdat je 80 km van huis in de regen staat met een berg bagage waaronder laptops en scherm, maar die agent weet dat natuurlijk niet. Voor die agent ben je misschien de zoveelste die hij die dag aanhoudt en is z'n geduld helemaal op. Het zijn echt ook maar mensen. Sowieso kunnen twee mensen eenzelfde gebeurtenis compleet anders ervaren. Netjes en vriendelijk blijven en rustig je verhaal uitleggen is bij politie altijd de beste optie. En accepteer gewoon dat je de regels moet uitleggen. Ik lees dat jij vrij fel reageerde, misschien was het gesprek heel anders verlopen als je niet fel had gereageerd. Gewoon netjes blijven, naderhand je schouders er over ophalen en doorgaan. Zit je daarna ook niet je frustratie uit te typen op internet.
Dit is wel een fraai staaltje victim blaming  Big Grin 

Je las waarschijnlijk ook dat hij zonder zelfs maar te groeten meteen uit z'n slof schoot, en dat op mijn eerste reactie dat ik in m'n recht stond en bereid was dat uit te leggen totaal niet werd gereageerd. Ook al zou ik in zijn beleving dan op een verkeerde plek op de weg rijden, ik ging direct en vlot naar de snelheid van de auto voor me, en schoof met richtingaanwijzer aan een baantje op om af te slaan richting mijn bestemming. Was dus niet aan het kleven, reed netjes mee met het verkeer, er schrok niemand. 

Je "ik zou gewoon eens accepteren dat..."   Rolleyes Haha. Die heb ik vaker gehoord, in een heel wat minder leuke context. Ik ben wel blij dat het gelukkig niet aan een agent is om te bepalen wat bijzonder is en wat niet. 
Wat betreft de velomobiel heb ik er overigens geen enkele moeite mee als men me zelfs staande houdt om te vragen wat het is of waarom ik op de weg rijd. Zelfs als men me eigenlijk wil wijzen op m'n plaats op de weg, en zelfs als ik eigenlijk ergens naar toe moet, levert dat vaak wel leuke gesprekjes op, want ik klets het liefst over fietsen (of muziek).  Angel

Wat deze agent betreft: Ik heb ook weleens een kutdag, maar op mijn werk moet ik dan tóch professioneel blijven communiceren - de gevolgen zijn niet te overzien als ik dat niet doe. Op straat is het het werk van die agent om professioneel te blijven en te de-escaleren. Op het moment dat zo iemand een situatie zonder acute problemen onpartijdig benadert is het gewoon hoog tijd voor een Snickers.

Over mijn gedrag: Hoewel ik in m'n reactie fel werd ben ik nooit agressief of dreigend. Heel bewust zal ik nooit naar een agent toe stappen of in zijn/haar richting wijzen, en ik zeg altijd wat ik ga doen ("ik stap even uit, dan kan ik u laten zien dat deze fiets géén elektrische ondersteuning heeft"). Ik besef me dat ik me zelfs de schijn van dreiging met mijn uiterlijk niet kan permitteren, het loopt dan gewoon heel snel uit de hand.

Als laatste: Ik merk dat ik véél vaker staande gehouden word dan veel andere velonauten. Natuurlijk heb ik erover nagedacht hoe dat komt; aan m'n bruine kop zal het niet liggen want die zie je bijna niet onder de racekap Big Grin Ik vermoed om deze redenen;
  •  ik houd van hard rijden, pas m'n routes daarop aan en doe het dus ook. Afgelopen dinsdag was ik even verbaasd over dat ik op de terugweg de 50 km/h niet meer gehaald had (maar het regende hard en was donker - heb nog niet de juiste koplampen in de Milan).
  •  ik maak veelvuldig gebruik van het recht om op de weg te rijden. Voor m'n eigen veiligheid en om het tempo erin te kunnen houden, en ook op plaatsen waar veel andere velonauten dat toch niet prettig vinden voelen (hier bijvoorbeeld. Ik ben hier op de rechtopfiets al eens bijna plat gereden door een automobilist die nog snel even de weg op wilde scheuren terwijl het al rood was, en mijd dat fietspad dus als de pest; pas bij de laatste kruising ga ik dan rechtsaf het fietspad op zodat ik bij de kruising ook goed uit kom. Ben daar ook al eens staande gehouden, dat was zo'n leuk gesprekje. Die agent vond het prima als ik maar zorgde dat ik het verkeer niet ging ophouden).
  •  ik rijd veel voor m'n werk, derhalve ook veel in en om grote steden. Kom daardoor relatief veel politie tegen.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Cygnus


Berichten in dit topic
Fiets in beslag nemen, mag dat zomaar? - door 365cycle - 04-Feb-2021, 11:26 AM
RE: Fiets in beslag nemen, mag dat zomaar? - door Hoekie - 04-Feb-2021, 01:25 PM
RE: Fiets in beslag nemen, mag dat zomaar? - door voodoo - 04-Feb-2021, 02:41 PM
RE: Fiets in beslag nemen, mag dat zomaar? - door PietV* - 04-Feb-2021, 05:24 PM
RE: Fiets in beslag nemen, mag dat zomaar? - door PietV* - 05-Feb-2021, 12:31 AM
RE: Fiets in beslag nemen, mag dat zomaar? - door PietV* - 05-Feb-2021, 09:18 AM
RE: Fiets in beslag nemen, mag dat zomaar? - door 365cycle - 05-Feb-2021, 01:15 PM
RE: Fiets in beslag nemen, mag dat zomaar? - door voodoo - 05-Feb-2021, 12:18 PM
RE: Fiets in beslag nemen, mag dat zomaar? - door PietV* - 05-Feb-2021, 01:01 PM
RE: Fiets in beslag nemen, mag dat zomaar? - door Hoekie - 05-Feb-2021, 01:16 PM
RE: Fiets in beslag nemen, mag dat zomaar? - door PietV* - 05-Feb-2021, 01:49 PM
RE: Fiets in beslag nemen, mag dat zomaar? - door Hoekie - 07-Feb-2021, 11:44 AM
RE: Fiets in beslag nemen, mag dat zomaar? - door PietV* - 07-Feb-2021, 08:02 AM
RE: Fiets in beslag nemen, mag dat zomaar? - door Hoekie - 07-Feb-2021, 04:21 PM
RE: Fiets in beslag nemen, mag dat zomaar? - door voodoo - 07-Feb-2021, 07:08 PM
RE: Fiets in beslag nemen, mag dat zomaar? - door elnuar - 08-Feb-2021, 12:12 PM
RE: Fiets in beslag nemen, mag dat zomaar? - door elnuar - 08-Feb-2021, 12:27 PM
RE: Fiets in beslag nemen, mag dat zomaar? - door elnuar - 08-Feb-2021, 12:50 PM
RE: Fiets in beslag nemen, mag dat zomaar? - door voodoo - 08-Feb-2021, 02:14 PM
RE: Fiets in beslag nemen, mag dat zomaar? - door elnuar - 08-Feb-2021, 03:19 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Spezi 2024
Ginkgo Hebel für ...Hoekie — 12:06 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Naar mijn mening is ...Raymond — 11:58 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Het is toch al tri...melle z — 11:12 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb de volgende...Raymond — 10:56 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb de volgende...Theo Mol — 09:50 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Op welke plekken w...Hardloper — 09:38 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ook eens ondertekend...Hardloper — 09:34 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ook ondertekend.  ...TimSch — 08:57 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Nog niet gezien. I...Atrike — 08:45 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb hem ook getek...Fietsbennie — 08:43 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Denk dat de NS hie...Willeke_IGKT — 06:21 AM
montage standaard
Ik kan ook de versne...LigZeeuw — 05:59 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ook getekend, we wil...Arno boogaart — 12:31 AM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ik ben vandaag terug...Martin van Mourik — 11:56 PM
Spezi 2024
De stand buurman v...365cycle — 11:51 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Getekend. Verbod...ZoefZoef — 11:13 PM
Foto's Fietsbennie
Nu ik 1499 bijdragen...Fietsbennie — 10:56 PM