ontwerpen van een velomobiel
|
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
22-Oct-2020, 12:33 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Oct-2020, 12:34 PM door PietV*.)
(21-Oct-2020, 07:28 PM)Jeroen S schreef: Naar mijn idee eindigt de schuurstraal vanaf het bovenste draaipunt, via de middelste draaipunt ergens op de grond. De KPI, hoek van de astap en camber bepalen gezamenlijk waar het wiel de grond raakt. Als het goed is "snijdt" de lijn van de schuurstraal door de band en overlappen beide. Door de naloop raakt de schuurstraal de grond iets voor het punt waar het wiel de grond raakt, maar het gaat hier om de links-rechts orientatie, niet om voor-achter. Dit bericht komt wat verwarrend over. De schuurstraal is niet meer dan een afstand tussen twee lijnen t.h.v het wegdek. De afstand tussen de hartlijn van het wiel en de lijn door de draaipunten van de veerpoot. Als die lijnen elkaar raken op het wegdek krijg je Centre Point Steering. Vaak ongewenst, omdat bij een zeer kleine onbalans in een van de wielen, de stuurinrichting kan gaan "klapperen" op alle spelingen van de kogelsverbindingen. Bij mijn Alleweder op 12 stuks.
De naloop is de afstand tussen de loodlijn door de as en de lijn door draaipunten van de veerpoot t.h.v. het wegdek. De as-kanteling, langshellingshoek of castor bepaalt samen met de wieldiameter de naloop.
Door de as-tap vóór de lijn door de draaipunten van de veerpoot te plaatsen creëer je een positieve sprong en verklein je de naloop. Plaats je de as-tap achter die lijn, zoals bij mijn Alleweder, dan wordt de naloop vergroot door een negatieve sprong.
De stuurgeometrie is een compromis. Elke veranderingen levert een ander stuurgedrag op.
|
Berichten in dit topic |
RE: ontwerpen van een velomobiel - door PietV* - 22-Oct-2020, 12:33 PM
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
RDW baan Lelystad 1997
|
Ik kwam dit filmpje ...GHOOGEN — 02:21 PM |
Laka verzekering
|
Op een WhatsApp groe...Willeke_IGKT — 02:13 PM |
Performer Highracer?
|
Kijk eens goed naa...Bob Hagendijk — 01:56 PM |
Performer Highracer?
|
Ik heb er geen. Perf...Jeroen S — 01:44 PM |
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
|
Oei, best heftig b...Hardloper — 01:17 PM |
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
|
Oei, best heftig b...datakneder — 01:00 PM |
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
|
Oei, best heftig ber...Dharm2004 — 11:46 AM |
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
|
Als je met een autom...Willeke_IGKT — 11:29 AM |
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
|
Maar als de ligfie...365cycle — 11:16 AM |
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
|
Zorg eerst maar voor...Hardloper — 10:21 AM |
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
|
De prijzen van de ...datakneder — 10:12 AM |
Naar welke muziek luister je?
|
Oh ja, Postmodern Ju...Oliver — 10:11 AM |
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
|
Ik vermoed dat de ...Niels van der Wal — 10:08 AM |
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
berg ak is het gev...Wim -de roetsende — 09:43 AM |
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
|
De prijzen van de tr...Hardloper — 08:47 AM |
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
berg ak is het gevol...Willeke_IGKT — 08:07 AM |
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
Ik heb de Strada w...Wim -de roetsende — 07:49 AM |
|