Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Paar beginnersvragen over aangeschafte trike
#17
Bedankt voor de vele reacties Smile Ik zal ze waar nodig even langs gaan.
(07-Jun-2019, 10:13 AM)Wim -de roetsende schreef: Gefeliciteerd met je nieuwe fiets.

Wat betreft het trekken naar rechts. Heb je het op een vlakke weg getest?
Veel wegen en fietspaden zijn enigszins bol/rond, daardoor trekken veel trikes op zo'n weg iets of veel naar rechts. Is simpel te checken door links van de weg te gaan rijden.
Ik heb getest op diverse wegen en hij blijft inderdaad naar rechts trekken. Ook aan verschillende kanten van de weg. Ik ga morgen eens even meten of er een afwijking is in de uitlijning.

(07-Jun-2019, 10:16 AM)PietV* schreef: Als ik jouw omschrijving goed heb gelezen gaat het om deze trike: https://joutaligfietsen.eu/?page_id=691

Die is uitgerust met een 46 tands voorblad en een 7-speed cassette 11 - 34. Ik denk dat de sortering in een 11 -34 cassette klein is. Dat het verschil tussen de 1e en 2e versnelling groot is komt door de 11 - 34. Tel de tanden op alle 7 kettingwieltjes en reken de stappen uit in procenten.

Een 7 speed wielnaaf wordt steeds minder gebruikt. Op die naaf zit en body waarop alleen 5, 6 en 7 speed cassettes passen. Voor 8, 9 en 10 speed cassettes heb je een ander naaf en body nodig. Dus een ander wiel of een andere naaf inspaken.
Wil je meer snelheid dan moet je met een 7 speed cassette naar een groter voorblad.

Je kunt het berekenen: http://ritzelrechner.de/
Beste Piet, het gaat inderdaad om die trike maar dan met 26 inch wielen. Gek genoeg komt echter het aantal tanden wat jij noemt (zie hieronder) niet overeen met de werkelijke uitvoering.

(07-Jun-2019, 03:30 PM)ErikvanD schreef: Uiteraard ben je er niet met het laten vervallen van een tandwiel... Ik denk ook dat een groter blad vóór een betere optie is. Maar eerst, meten is weten! Tandjes tellen dus Smile
Ik heb de tandjes geteld. Het voortandwiel heeft slechts 31 tandwielen, het kleinste blad achter telt 14 tanden. Hoewel 14 iets meer is dan 11-12 lijkt mij dat het probleem vooral zit in het relatief lage aantal tandwielen voor (ik heb er nog niet zoveel verstand van), maar vergeleken met mijn mountainbike lijkt het voortandwiel erg klein (zowel in formaat als aantal tanden).

(07-Jun-2019, 08:54 PM)Wim -de roetsende schreef: Nova klinkt in mijn oren als een vrouw, maar goed dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Er staat in het eerste bericht 26", maar er staat ook een naam van een fiets en die heeft volgens mij 3x20". Of zie ik het nou echt niet goed.

https://joutaligfietsen.eu/?page_id=691
De versie die ik heb heeft 3x 26 inch, wat niet standaard is voor zover ik begrijp. Overigens ben ik geen vrouw maar een man Tongue

(07-Jun-2019, 09:17 PM)ErikvanD schreef: Deze fiets heb ik op MP zien staan en die heeft daadwerkelijk 3x26 inch wielen. Vrij groot voor een trike maar daardoor wel comfortabel denk ik!
Klopt. Ik had zelf niet specifiek een voorkeur voor 26 inch, maar het geeft wel een stoere uitstraling en wat meer wegspeling bij oneffen terrein. Helaas gaat hij wel wat minder makkelijk mijn auto in maar dat is niet anders.


(07-Jun-2019, 10:35 PM)ErikvanD schreef: Voor zover ik aan de advertentie kon zien is het een 20 inch blueline maar dan met 26 inch wielen... Maar het is al ff geleden dat ik die foto heb gezien. Nova88 Kan het beter zelf toelichten denk ik.Wink

Maar 24 inch zou dan kunnen met een Shredda band of zo. Dat heb ik ook op mijn trike Smile
Ik wilde er niet een andere velg inzetten maar gewoon een iets kleinere band. Dus voren 26 inch x 3 inch breed (bijvoorbeeld) en achter 26 inch x 1.9 inch.

(07-Jun-2019, 11:13 PM)PietV* schreef: Er is een filmpje over deze trike. Zie vanaf 2:40. https://www.youtube.com/watch?v=8tvxsiRYaCs

De achtervork heeft voldoende ruimte voor een "vettere" achterband. Verandering van wielmaat tussen vóóŕ en achter geeft verandering van de langshellingshoek of caster. Dat beïnvloed de naloop en het stuurkarakter.

Een kleiner achterwiel vraagt nog meer aanpassing van kettingwiel-verhoudingen.
Bedankt voor deze toevoeging, het lijkt me naar aanleiding van de info hier niet handig om zomaar een andere band/velg of cassette te monteren omdat dit niet perse een voorspelbaar of positief effect zal hebben. Wel schat ik in dat het voortandwiel een slag groter mag, zodat alle versnellingen iets zwaarder worden – wat geen overbodige luxe is en ga ik natuurlijk de trike uitlijnen.

Wat betreft het offroad/banden verhaal, ik kwam erachter dat het mogelijk is om deze Trike eventueel om te bouwen naar een quad met elektrische aandrijving direct op de achteras met een differentieel door een andere ‘achtervork’ te bestellen direct bij Jouta.

Ik ben er nog niet uit (ook niet qua kosten) of dit de ideale oplossing is, maar het is wel het overwegen waard. Hiermee zou ik namelijk naar wens banden kunnen monteren en ook zou ik gelijk een elektrische aandrijving en andere versnellingen hebben (ingebouwd in de naaf).

Echter dit niet perse de goedkoopste oplossing en een Quad is natuurlijk ook wel weer een stukje zwaarder en minder handzaam, zeker met 4x 26 inch. Kortom, ik ga eerste de trike uitlijnen, een groter voortandwiel monteren en wat meer fietservaring opdoen. En dan besluiten wat ik ga doen wat betreft offroad/elektrische ombouw.
Bedankt in ieder geval voor alle adviezen tot nu toe.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Paar beginnersvragen over aangeschafte trike - door Nova88 - 08-Jun-2019, 01:19 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Wat een wachtlijst...Atrike — 01:53 PM
montage standaard
ik heb houten balken...Veloquest — 01:19 AM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag tussen Goe...LigZeeuw — 10:10 PM
montage standaard
Ik heb twee touwtjes...Merijn — 09:55 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Wat een wachtlijst v...Hardloper — 09:28 PM
montage standaard
Ik zet mijn fiets va...Martin van Mourik — 09:25 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik maak toch wel ger...Atrike — 08:59 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... het best lekke...Wim -de roetsende — 08:52 PM
Een nieuwe Velonout
Welkom! In het mid...LowJob — 08:44 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik probeer bij echt ...Jeroen S — 08:41 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik heb 100km terug n...Gideonaut — 06:58 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik heb gister een mo...Veloquest — 06:56 PM
Een nieuwe Velonout
Ja, klopt. Een bek...365cycle — 06:53 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik vind dit topic zi...365cycle — 06:50 PM
montage standaard
Houten balk via de b...martinus — 05:56 PM
Een nieuwe Velonout
Welkom! In het midde...JanBurp — 03:28 PM
montage standaard
Ik heb ook zo'n take...Josligfiets — 03:17 PM