Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bandendruk bij trikes
#8
Banden zijn bepalend voor het rijgedrag van zowel een trike als een velomobiel (wat eiglijk toch gewoon een trike met een jasje is, niet dan ?). Een 28mm racebandje dient niet hetzelfde doel als bvb een 55mm brede Big Apple. Op mijn QV reed ik met 4 x 50mm bandjes omdat dat comfortabeler was, zeker niet veel minder snel en het ook ging in deze velomobiel. Bij mijn Snoek zou dat niet lukken tenzij ik alleen maar rechtdoor zou moeten rijden. Nu heb ik vooraan 32mm, breder beperkt de draairkel zodanig dat het onpraktisch wordt (wat niet wegneemt dat ik persoonlijk liever wel breder zou willen). 

Kwa druk pomp ik mijn banden nooit op tot het max. dat op de band zelf staat opgegeven, ik blijf er meestal 1 bar onder.  Er bestaan verschillende apps en websites waar je de "ideale" druk kunt berekenen, zoals bvb deze  : 

https://silca.cc/en-eu/pages/pro-tire-pr...calculator

https://www.wolftoothcomponents.com/page...calculator

Persoonlijk hou ik me daar niet mee bezig, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt  Big Grin
Hase Kettwiesel (2004) - Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Azub Tricon GR - Snoek L #35
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
Bandendruk bij trikes - door SnoekL#35 - 13-Mar-2026, 03:12 PM
RE: Bandendruk bij trikes - door Frutsel - 13-Mar-2026, 03:36 PM
RE: Bandendruk bij trikes - door LigfietsWilsum - 13-Mar-2026, 04:38 PM
RE: Bandendruk bij trikes - door Tijanus - 13-Mar-2026, 05:27 PM
RE: Bandendruk bij trikes - door Willeke_IGKT - 13-Mar-2026, 05:43 PM
RE: Bandendruk bij trikes - door Jeroen S - 13-Mar-2026, 11:13 PM
RE: Bandendruk bij trikes - door Wim -de roetsende - 14-Mar-2026, 10:01 AM
RE: Bandendruk bij trikes - door SnoekL#35 - 14-Mar-2026, 11:16 AM
RE: Bandendruk bij trikes - door PlantageBohémien - 14-Mar-2026, 02:09 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
wat ze zeggen
Papa, papa! Hij zwee...datakneder — 11:58 AM
Drive by wire...
Ik kwam onderweg dez...datakneder — 11:54 AM
Milan 4.2
Heb zitten pielen me...Arend-Jan — 11:34 AM
Verkeersborden, anders dan de standaard...
Ook een mooie waar...Boyd Maduro — 10:48 AM
Medeliggers onderweg
Hahaha, tellen in de...gideon — 05:31 AM
Wanneer ketting vervangen bij behoud ca...
Fout. Het is een...Hoekie — 01:01 AM
Wanneer ketting vervangen bij behoud ca...
Dit is een forum dat...Willeke_IGKT — 12:59 AM
Wanneer ketting vervangen bij behoud ca...
Chatgpt heb ik g...Hoekie — 12:47 AM
Wanneer ketting vervangen bij behoud ca...
Fout. Het is een K...365cycle — 12:17 AM
Wanneer ketting vervangen bij behoud ca...
Chatgpt heb ik gew...Willeke_IGKT — 12:13 AM
Medeliggers onderweg
Dat is denk ik geen ...365cycle — 12:13 AM
Wanneer ketting vervangen bij behoud ca...
... die de 1000km ...Hoekie — 11:31 PM
Wanneer ketting vervangen bij behoud ca...
Wielrenners die de...datakneder — 11:19 PM
Wanneer ketting vervangen bij behoud ca...
Wat en de een 'compl...Arend-Jan — 11:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..ik in een heerlijk...Hoekie — 11:03 PM
Wanneer ketting vervangen bij behoud ca...
Ik ben ook wel van m...Jeroen S — 10:04 PM
Medeliggers onderweg
6:30 uur vanochtend ...gideon — 07:28 PM