Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Winterklaar maken / door de winter komen
#5
Mijn winterfiets (geen ligger) gebruik ik meermaals per week voor woon-werk en in de weekenden voor een langere rit. De laatste maanden zijn de wegen ontzettend smerig en nat (ik rij veel door de polder) en ook de fietspaden in de bossen die ik in het weekend vaak rij zien er nu meer uit als mountainbike paden... Daarom ziet mijn fiets er vaak niet uit na een rit en maak ik hem minimaal eens per week grondig schoon.

Na een langere rit spuit ik vaak het grootste vuil eraf met de tuinslang, maar dan wel met niet te harde straal zodat ik nergens het vet tussenuit spuit. Ongeveer eens per week maak ik de fiets grondig schoon met een sopje. Het frame zelf heb ik twee keer in de was gezet. Roest zie ik tot dusver nergens (stalen frame). De ketting maak ik ongeveer twee keer per week schoon en smeer ik daarna opnieuw.

Tot dusver vind ik die extra moeite ruimschoots opwegen tegen het plezier dat ik heb aan het fietsen, ook nu het wat frisser wordt en ik zelden daglicht zie op de fiets Smile

Wat betreft je andere vragen:

Qua banden rij ik op brede 60 mm Big Apples. Die heb ik gemonteerd om wat meer zekerheid te hebben op de vieze en natte wegen dan de 25/28 mm banden waar normaal op rij. Ik vind dat eerlijk gezegd tegenvallen en heb het idee dat ik de banden regelmatig weg voel glijden op gladde plekken. Ik heb ook spatborden gemonteerd, dat doe ik anders nooit (op mijn liggers passen ze ook lastig),

Smeermiddelen: ik gebruik voor mijn ketting Squirt. Heb niet het idee dat het erg lang houdt maar je brengt het zo op en het houd je ketting mooi schoon en piepvrij. Ik ben er erg tevreden over.

Mijn kabels hebben allemaal een teflon binnenvoering en ik heb nog nooit last gehad van bevroren kabels.

Mijn verlichting is een Lezyne Macrodrive 800xl voor en een Spanninga O-guard achter. Daarnaast een klein Decathlon cliplampje op mijn linkerhiel voor betere zichtbaarheid in de polder. En uiteraard hebben de Big Apples reflectie evenals mijn kleding en helm.

Kleding is de standaard winter fiets kleding: een bibtight met bretels, fietsschoenen met overschoenen, een warm ondershirt, gewoon shirt en een fietsjack. En een setje winddichte handschoenen en een helm. En verder heb ik altijd een licht regenjasje bij me (samen met mijn gereedschap, lunch etc. in een waterdichte Ortlieb zadeltas). Op de ligger draag ik hetzelfde alleen gebruik ik daar geen zadeltas uiteraard  Wink
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
Winterklaar maken / door de winter komen - door Frank - 27-Nov-2017, 01:11 PM
RE: Winterklaar maken / door de winter komen - door ErikvanD - 28-Nov-2017, 09:14 AM
RE: Winterklaar maken / door de winter komen - door Bert_Rijssen - 01-Dec-2017, 07:19 PM
RE: Winterklaar maken / door de winter komen - door Bert_Rijssen - 26-Dec-2017, 12:04 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ook getekend, we wil...Arno boogaart — 12:31 AM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ik ben vandaag terug...Martin van Mourik — 11:56 PM
Spezi 2024
De stand buurman v...365cycle — 11:51 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Getekend. Verbod...ZoefZoef — 11:13 PM
Foto's Fietsbennie
Nu ik 1499 bijdragen...Fietsbennie — 10:56 PM
Spezi 2024
Hydrauliek is vooral...Hoekie — 10:42 PM
montage standaard
Het voordeel van een...melle z — 10:07 PM
Spezi 2024
Denk ik ook. A...Gideonaut — 10:07 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Getekend. Verbod v...Merijn — 09:50 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
25 km per uur gemi...Tom Fekkes — 09:36 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik ook, met commenta...Tom Fekkes — 09:33 PM
montage standaard
Jouw oplossing is ee...Duncan — 09:24 PM
Spezi 2024
Waarom worden velo...Hoekie — 09:21 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb ook getekend.Willeke_IGKT — 09:20 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen...Willeke_IGKT — 09:19 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
DoneHoekie — 09:12 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tan...
Hallo,  Ik heb de...Mauricem — 08:52 PM