Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe ketting schoonhouden op open fiets in de winter?
#24
Ik heb jaren met de fiets in de winter gefietst en inderdaad wel eens de ketting op het werk schoon gemaakt met een doek, binnen een mum zit je dan zelf ook onder de smeer. Dat was geen succes. Ketting wax uit een flesje werkte ook niet. Bij mooi weer is het allemaal prima, maar bij een beetje regen, laat staan pekel, of de mooie zoute slush van half gesmolten sneeuw met pekel  is een ramp voor wax. Geen schijn van kans naar mijn mening. Bij vijf keer woon werk in de week is dat 10 keer de ketting reinigen, als de straten nat zijn. Ik heb geen recept gevonden waarmee de ketting het wel een winter overleefd, als het vochtig is, regen, sneeuw, maar vooral het strooizout is een ramp. ik heb 80% prachtig saai fietspad langs een provinciale weg wat met een Landrover met strooi ding geveegd en gestrooid wordt. Zelden of nooit problemen, maar wel veel pekel.

Ik heb de strijd op gegeven, houdt de ketting heel goed in de olie, af en toe eens afwissen met een lap, liefst handdoek, en dan weer olie. Moest dan wel ieder jaar een nieuwe ketting, wat ik dan meest aan het eind van het strooiseizoen inplan. In april ofzo. Ca 6000 km met een ketting.

Maar ook ik rijd in mijn eigen kettingkast en daarin gaat de ketting nu de 4e winter in. Ben niet heel nauwkeurig met de kilometers bijhouden, maar het moet richting de 25.000 km lopen. 

Dat is ook een erg effectieve manier om je ketting in de winter schoon te houden, gewoon een andere fiets gebruiken. Rolleyes
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , PieterTrapt


Berichten in dit topic
RE: Hoe ketting schoonhouden op open fiets in de winter? - door Jeroen S - 31-Oct-2023, 08:12 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Welke motor in QV?
Op de rijbaan, s...bucovaina — 02:04 PM
nieuwe questpiloot
Heb je toevallige ...charhof — 02:02 PM
Welke motor in QV?
Dat is een lastige, ...Hoekie — 01:39 PM
Nieuw hier!
Alleen waarom nog ...Wim -de roetsende — 01:31 PM
Alve's minivizier
Geen commentaar. I...Wim -de roetsende — 01:29 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Waarom is dit gespli...Wim -de roetsende — 01:28 PM
Welke motor in QV?
En misschien nog een...Willeke_IGKT — 01:21 PM
Welke motor in QV?
Op de rijbaan, sta...Hoekie — 01:13 PM
Welke motor in QV?
Dubbel post. Dit top...Hoekie — 12:54 PM
Alve's minivizier
Door een zacht plast...Hoekie — 12:48 PM
Alve's minivizier
Ik vind het er inter...Willeke_IGKT — 12:29 PM
Nieuw hier!
Alleen waarom nog me...Hoekie — 12:27 PM
Alve's minivizier
Geen commentaar. Ied...Hoekie — 12:04 PM
Welke motor in QV?
ik heb een bafang 35...Veloquest — 11:58 AM
Welke motor in QV?
Volgens mij is dit e...Hardloper — 11:36 AM
Welke motor in QV?
Mijn advies aan topi...Hardloper — 11:35 AM
Welke motor in QV?
Ik zou graag een mot...bucovaina — 11:29 AM