Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietsknelpunten melden bij gemeente - helpt dat?
#80
(26-Oct-2023, 03:46 PM)Niels van der Wal schreef: Als ik je goed begrijp, dan is dit (ondanks de haaientanden) een  gelijkwaardige kruising, en moet de automobilist voorrang verlenen aan de fietsers (komt van rechts) omdat het fietspad tot de weg behoord. Klopt dit?

Het lijkt mij gevaarlijk en onjuist. Komt dit ook uit de jurisprudentie? Of wordt de fietser gezien als richting-veranderend, en moet deze hierom voorrang verlenen (en staan de haaientanden ter ondersteuning hiervan).


Het is iets ingewikkelder. Toen rotondes nieuw waren in Nederland hadden sommigen het idee om een fietspad dat bij de weg hoorde te voorzien van haaientanden. Daardoor dachten automobilisten dat als zij afsloegen zij voorrang hadden op de fietsers. Er stonden tenslotte toch haaientanden tussen de auto en de fiets. Maar als die haaientanden op een gewone weg zouden staan en de auto af zou slaan, heeft hij ook geen voorrang op een fietser op dezelfde weg. Deze vorm van rotondes kom ik in Nederland eigenlijk niet meer tegen, omdat er inderdaad jurisprudentie over is.

Het gegeven voorbeeld moet je zien alsof het fietspad een fietsstrook is. Dan kun je ook niet gewoonweg naar links gaan als je wilt afslaan. Dus is het hier raar om haaientanden te hebben want er is geen kruisende weg! De fietser komt dus ook niet van rechts.

Het is dus juist om te concluderen dat de fietser van richting veranderd. Maar die haaientanden zijn gewoonweg onzin. Het zijn dit soort situaties die voor de onduidelijkheid zorgen in het verkeer.

Edit: Ik lees net dat er ook een bord staat, en dat zie ik nu ook in de foto. Dan zie je helemaal hoe dit raar in elkaar gedraaid is. Er is hier geen kruising! Maar goed, nu kun je hard maken dat er wel een kruising is, er staat tenslotte een bord en er zijn haaientanden. Dus is er geen plicht tot het volgen van een verplicht fietspad omdat de rijbaan die van een totaal andere weg is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
RE: Fietsknelpunten melden bij gemeente - helpt dat? - door datakneder - 26-Oct-2023, 07:49 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen:
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Welke motor in QV?
Ik begrijp nu dat je...datakneder — 10:18 AM
Welke motor in QV?
Ik zou het zelf no...365cycle — 10:18 AM
Welke motor in QV?
Met een 500Watt moto...Wim -de roetsende — 10:17 AM
Welke motor in QV?
Tip: ga nou eerst ee...365cycle — 10:13 AM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Een verzekeraar kan ...365cycle — 10:11 AM
Welke motor in QV?
.......Ik zou het ...Wim -de roetsende — 10:06 AM
Welke motor in QV?
Tricky. Dan wil je d...Merijn — 10:04 AM
Welke motor in QV?
Op de rijbaan, start...bucovaina — 10:03 AM
Nieuw hier!
Welkom op dit forum....Wim -de roetsende — 10:01 AM
Welke motor in QV?
Even voor mijn nieuw...datakneder — 09:44 AM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Overigens wordt he...datakneder — 09:39 AM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Mij gaat het niet om...Merijn — 09:35 AM
Welke motor in QV?
Ik zou graag een mot...bucovaina — 09:02 AM
Eitje
Een gezellig en goed...Bart Verbeek — 07:32 AM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
ik rijd met mijn mil...Veloquest — 02:05 AM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Om nog even verder...365cycle — 11:48 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Om nog even verder ...datakneder — 11:17 PM