Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verlichting: accu, batterij of naafdynamo?
#57
(09-Aug-2023, 08:03 PM)Tegelfanaat schreef: Een (extra) Edelux kost 172 euro (toegegeven, dit is topklasse dynamolicht het kan natuurlijk goedkoper), een boete m.b.t fietsverlichting 55 euro. Met (kans op agent tegenkomen) x (kans dat agent weet van 2 koplampen plicht) x (kans dat agent er werk van maakt als rest van verlichting OK is) = 2 koplampen het geld niet waard.


Geweldige vergelijking Big Grin , dat eerste over die condensatoren, daar kwam BUMM mee, ik heb er geen ervaring mee en gevraagd of twee lampen op een dynamo konden, ja kan, maar ze delen de stroom, dus half zo sterk.






(09-Aug-2023, 09:51 PM)Hardloper schreef: Wordt bv deze lamp gezien als twee koplampen Sadfoto niet meegenomen)


Want hoe ben je bv met de visjes Velomobielen in orde kwa verlichting ? Zal de Quest 3 hier een antwoord op hebben?
Ja, in de wet staat "twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van het midden bevestigde lichten worden gevoerd". Je moet dat kastje dan in het midden opstellen. Verder geen woord over sterkte, dus twee leds kan. Bedenk echter wel dat het laatste lid van het artikel (35,6) staat "Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een fiets, door de bestuurder daarvan of door een achter de bestuurder gezeten passagier dan de in het tweede tot en met vijfde lid genoemde lichten". Dus daarnaast  nog een sterkere lamp voeren mag dan niet.




Al een tijd geleden een politie auto naast de Orca gehad die minuten lang de "lichtvin" zat te bestuderen. Ze hebben niks gezegd of  zo wat ik erg jammer vond, had graag naar de rechter gegaan om aan te zwengelen dat we als fietsers ten opzichte van het overige gemotoriseerde verkeer worden gediscrimineerd. Verder kruipen de achterlichten en het derde remlicht steeds meer naar het blikveld van de automobilist zodat deze niet meer naar beneden behoeft te kijken, dus die automobilist ziet dat ene rode puntje van een fietslampje niet meer omdat dit buiten zijn blikveld ligt. Zijn al wat ongelukken mee geweest.





(09-Aug-2023, 10:15 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik vind die discussies over die wettelijk verplichte dubbele koplampen echt heel erg grappig.


Is er überhaupt iemand die dat ooit heeft gehoord/gelezen?


Daarom behoeven we nog niet de wet naast ons neer te leggen en maar niet "street legal" de weg op te gaan. Als je ooit, ik hoop het niet, betrokken raakt bij een ongeluk waarbij verlichting een rol speelt dan hoop ik niet dat ze juist dit aanpakken om maar onder de schade/schuldvraag uit te komen. Er zijn eerdere rechtszaken geweest waarbij dat nog even werd getoetst of de verlichting wel aan stond en correct was. Gewaarschuwd mens telt voor twee.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
Verlichting: accu, batterij of naafdynamo? - door Joop99 - 23-Jul-2023, 05:59 PM
RE: Verlichting: accu, batterij of naafdynamo? - door Joop99 - 09-Aug-2023, 11:43 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen:
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Same here (reactie o...voodoo — 04:44 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
We hebben nu dus e...Hardloper — 04:40 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Oei, burgerlijke ong...ZoefZoef — 04:17 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
We hebben nu dus een...365cycle — 03:52 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..een verkoper opeen...ZoefZoef — 03:40 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Bij 500 watt zonder ...Jeroen S — 03:40 PM
Alve's minivizier
Op de houten had ik ...Jeroen S — 03:35 PM
Welke motor in QV?
En misschien nog e...bucovaina — 02:40 PM
Welke motor in QV?
Zo'n bafang motor sl...Gideonaut — 02:36 PM
Alve's minivizier
Ik vroeg mij ook a...Hoekie — 02:35 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Ik wilde het niet pr...bucovaina — 02:35 PM
Welke motor in QV?
Ik vermoed dat het d...bucovaina — 02:31 PM
Alve's minivizier
Ik heb bergen van di...Gideonaut — 02:29 PM
Welke motor in QV?
Ik was niet helemaal...Hoekie — 02:26 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
1 topic voor advies ...Bob Hagendijk — 02:16 PM
Welke motor in QV?
Op de rijbaan, s...bucovaina — 02:04 PM
nieuwe questpiloot
Heb je toevallige ...charhof — 02:02 PM