17-Mar-2022, 12:29 AM
(16-Mar-2022, 10:24 PM)365cycle schreef:(16-Mar-2022, 08:22 PM)Roepers schreef: Gewicht is natuurlijk ook een factor. Ik heb even uitgezocht hoeveel een basis Jouta quad weegt en dat is 33,5 kg. Dat is ongeveer even zwaar als de zwaarste velomobielen. Maar er zijn er ook die helft wegen. Bij velomobielen geldt hoe lichter hoe duurder, dus dat zijn de duurdere exemplaren. Maar bij weinig vermogen en niet al te veel conditie is gewicht, denk ik, wel belangrijk.Sterk afhankelijk van de route. Als je bij wijze van spreken alleen de Vogelweg af hoeft wil je weinig rolweerstand en weinig luchtweerstand. Gewicht speelt dan minder een rol.
Als je veel in een stad moet rijden en het gewicht dus in beweging moet brengen is het wél een belangrijke factor.
Ik dacht aan de gesprekken die ik voerde met een oudere velomobilist. Hij klaagde dat zijn velomobiel niet snel genoeg was. Hij haalde maar 17 km/h. Zijn fietsenmaker vertelde mij dat hij in dezelfde velomobiel wel 30 haalde zonder inspanning. Mijn conclusie was dat de velomobilist te weinig vermogen leverde om de zwaardere velomobiel op gang te krijgen. Vanaf welke snelheid begint op een zomerse dag zonder veel wind de luchtweerstand een rol te spelen? Of anders gezegd: Tot welke snelheid ben je vooral bezig met het overwinnen van interne weerstand, rolweerstand en inertie?
Groet,
Marco -inert- Roepers