Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verkeersregels en verkeersgedrag[split] Hoe een velomobiel aan te passen voor een oudere markt?
#37
De basis van onze verkeersregels is, dat een ieder in gelijke mate aanspraak heeft op veilig gebruik van de weg. De enigen die bevoordeeld worden zijn de gehandicapten en daar is in het algemeen draagvlak voor. Gehandicapten mogen met een motorrijtuig, zijnde een scootmobiel zelfs de supermarkt in.
Wegen kunnen worden verdeeld in rijbanen en rijbanen in rijstroken. De fietsstrook is te smal voor een rijstrook en wordt niet als rijstrook beschouwd, maar als onderdeel van de rijbaan. Vaak niet in rijstroken verdeeld. De goedkoopste oplossing van de wegbeheerder.
https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/inf...ietspaden/
Dus een fietsstrook, suggestief of met onderbroken streep mag door andere bestuurders, zoals van motorvoertuigen over de volle lengte worden bereden.
Rij je midden op de rijbaan, dan kun je opvallen door normafwijkend gedrag en gaan je medeweggebruikers seinen met de lichten.
Een fietser kan geen rechten ontlenen aan een fietsstrook, maar heeft wel de plicht zoveel rechts te houden. Anders een sanctie van 100 euro. Dus meer plichten dan rechten.

Dan gebruikt de Fietsersbond ook de term stoppen op een fietsstrook. Stoppen mag, omdat stoppen het tot stilstand brengen is. Dat staan niet in de wet. Alleen het laten stil staan van een voertuig is verboden op een wettelijke fietsstrook. Artikel 23 lid 1 b RVV 1990. Op een suggestieve strook mag je gewoon parkeren. Onbeperkt.

(24-Feb-2022, 11:11 AM)Wim -de roetsende schreef:
(23-Feb-2022, 11:57 PM)PietV* schreef: Er is geen verplichting op gebruik te maken van een fietsstrook. Of provincie, gemeenten en politie eenheden hebben aanvullend eigen regels verzonnen.
Feitcode m R 303 a. Voor fietsers die de fietsstroken onvoldoende rechts volgen. 100 euro.
Als er geen verplichting is om de fietsstrook te volgen hoe kan er dan een boete worden gegeven als je de fietsstrook onvoldoende rechts volgt?
Omdat er geen verplichting in de wet in opgenomen betreffende de plaats op de weg betreffende fietsstroken, maar wel de verplichting zoveel mogelijk rechts te houden. Een fietsstrook is onderdeel van de weg of indien in rijstroken verdeeld, onderdeel van de rijstrook. 
Bestuurders van motorvoertuigen vallen onder dezelfde verplichting. Feitcode m R 303 a. Sanctie 250 euro. Dus niet op het midden van de rijbaan gaan rijden als er fietsstroken naast liggen. Dat is normafwijkend gedrag. Ik ben het in dat opzicht niet eens met de wens van de Fietsersbond. Ik reed op de motor altijd over de suggestieve fietsstroken volgens de regels.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Verkeersregels en verkeersgedrag[split] Hoe een velomobiel aan te passen voor een ... - door PietV* - 24-Feb-2022, 11:12 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
`
Die heb ik ook, te...365cycle — 12:39 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Bij mn challenge f...Boyd Maduro — 12:19 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
België. De wege...Martin van Mourik — 11:52 PM
Fietstocht berichten en beelden
Gisteren ben ik met ...Martin van Mourik — 10:59 PM
Quest "opbokken"
Met een ligfiets ben...Gideonaut — 10:17 PM
Quest "opbokken"
Ik vind dat de trend...Martin van Mourik — 09:55 PM
`
Momenteel heb ik e...Tegelfanaat — 09:11 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Bij mn challenge fur...blokdoorn — 08:50 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
velomobielNL heeft t...Gideonaut — 08:22 PM
Quest "opbokken"
beter om 1x alles te...=oNNo= — 08:10 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Deze zaak heeft ook ...Josligfiets — 07:58 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De kruisingen hier i...datakneder — 07:06 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
... er een breuk z...365cycle — 04:47 PM
[split] Op een vrachtwagen uit Litouwen...
Het eerste bericht w...Willeke_IGKT — 03:42 PM
[split] Op een vrachtwagen uit Litouwen...
Vraag je ook aan elk...Frutsel — 03:11 PM
[split] Op een vrachtwagen uit Litouwen...
Klopt. Fietsendief...melle z — 02:55 PM
[split] Op een vrachtwagen uit Litouwen...
De eigenaar vroe...ZoefZoef — 02:32 PM