Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verkeersregels en verkeersgedrag[split] Hoe een velomobiel aan te passen voor een oudere markt?
#34
De fietsstrook is nader omschreven in het RVV 1990 in artikel 1 lid 2. 
fietsstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht. Het RVV 1990 kent geen fietssuggestiestrook. Die suggestiestrook is niet veel meer dan een herinnering aan bestuurders dat daar fietsers kunnen rijden.

In de paragraaf 1: Plaats op de weg, wordt de verplichting van fietsers genoemd en de uitzondering. 
Artikel 5 lid 1 en 2 RVV 1990:
1.  Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad. 
2.  Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.

Er is geen verplichting op gebruik te maken van een fietsstrook. Of provincie, gemeenten en politie eenheden hebben aanvullend eigen regels verzonnen.

Fietsstroken maken deel uit van de rijbaan. Als bestuurders zich houden aan de verplichting zoveel mogelijk rechts te houden, dan volgen zij geheel of met een deel van het voertuig over de volle lengte de fietsstrook. Tenzij die fietsstrook van de rijbaan is afgescheiden door een doorgetrokken streep. Alleen in dat geval kan de politie handhaven.

Artikel 76 RVV 1990:
-  1 Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden. Bestuurders mogen zich niet links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen.
-  2 Het eerste lid is niet van toepassing:
    a. indien de streep wordt overschreden om een naast de gevolgde rijstrook gelegen vluchthaven, vluchtstrook of spitsstrook te bereiken of te verlaten;
    b.  indien aan de zijde vanwaar men de streep overschrijdt een onderbroken streep is aangebracht;
    c. op bestuurders die een fietsstrook mogen gebruiken, indien er tussen die fietsstrook en de ernaast gelegen rijstrook een doorgetrokken streep is aangebracht.

Voor het gemak de link naar het Feitenboekje politie. Vanaf bladzijde A47 worden de overtredingen van het RVV 1990 vermeld.
https://www.om.nl/documenten/publicaties...undel-2021
O.a. niet zoveel mogelijk rechts houden op een andere weg dan auto(snel)weg
Feitcode m R 303 a. Voor fietsers die de fietsstroken onvoldoende rechts volgen. 100 euro.

Over bestuurders van motorvoertuigen wordt daaromtrent niets vermeld.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Verkeersregels en verkeersgedrag[split] Hoe een velomobiel aan te passen voor een ... - door PietV* - 23-Feb-2022, 11:57 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb getekend maar...PieterTrapt — 08:16 PM
Gereedschap onderweg
Ik heb een zadelta...Fietsbennie — 08:14 PM
Fiets Apps [Welke gebruik jij?]
Iemand die ik ken he...Hardloper — 08:13 PM
Fiets Apps [Welke gebruik jij?]
Komoot heeft ook leu...Fietsbennie — 08:06 PM
[split] Ervaringen met de Snoek/Snoek-L...
Ik zag laatst een ...Hoekie — 08:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zoefzoef, die mono a...Jeroen S — 08:05 PM
Quest "opbokken"
Ik heb geen quest du...Bob Hagendijk — 07:41 PM
Medeliggers onderweg
En de Groene Slach...Tom Fekkes — 07:34 PM
Fiets Apps [Welke gebruik jij?]
Ja, ik. Dan heb je v...TimSch — 07:33 PM
Fiets Apps [Welke gebruik jij?]
Ik ben ook een Komoo...Tom Fekkes — 07:32 PM
Fiets Apps [Welke gebruik jij?]
Ik gebruik Routeyou ...Bob Hagendijk — 07:32 PM
Medeliggers onderweg
Kwam net een ligger ...365cycle — 07:32 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goede kans dat er ...ZoefZoef — 07:22 PM
[split] Ervaringen met de Snoek/Snoek-L...
Bij moderne cassette...Jeroen S — 07:21 PM
Fiets Apps [Welke gebruik jij?]
Ik ben inmiddels ove...Roepers — 07:16 PM
Medeliggers onderweg
En de Groene Slachte...Roepers — 07:12 PM
Vering aanpassen aan bepakking?
Het is ook afhankeli...Jeroen S — 07:11 PM