Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bandendruk bij trikes
#8
Banden zijn bepalend voor het rijgedrag van zowel een trike als een velomobiel (wat eiglijk toch gewoon een trike met een jasje is, niet dan ?). Een 28mm racebandje dient niet hetzelfde doel als bvb een 55mm brede Big Apple. Op mijn QV reed ik met 4 x 50mm bandjes omdat dat comfortabeler was, zeker niet veel minder snel en het ook ging in deze velomobiel. Bij mijn Snoek zou dat niet lukken tenzij ik alleen maar rechtdoor zou moeten rijden. Nu heb ik vooraan 32mm, breder beperkt de draairkel zodanig dat het onpraktisch wordt (wat niet wegneemt dat ik persoonlijk liever wel breder zou willen). 

Kwa druk pomp ik mijn banden nooit op tot het max. dat op de band zelf staat opgegeven, ik blijf er meestal 1 bar onder.  Er bestaan verschillende apps en websites waar je de "ideale" druk kunt berekenen, zoals bvb deze  : 

https://silca.cc/en-eu/pages/pro-tire-pr...calculator

https://www.wolftoothcomponents.com/page...calculator

Persoonlijk hou ik me daar niet mee bezig, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt  Big Grin
Hase Kettwiesel (2004) - Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Azub Tricon GR - Snoek L #35
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
Bandendruk bij trikes - door SnoekL#35 - 13-Mar-2026, 03:12 PM
RE: Bandendruk bij trikes - door Frutsel - 13-Mar-2026, 03:36 PM
RE: Bandendruk bij trikes - door LigfietsWilsum - 13-Mar-2026, 04:38 PM
RE: Bandendruk bij trikes - door Tijanus - 13-Mar-2026, 05:27 PM
RE: Bandendruk bij trikes - door Willeke_IGKT - 13-Mar-2026, 05:43 PM
RE: Bandendruk bij trikes - door Jeroen S - 13-Mar-2026, 11:13 PM
RE: Bandendruk bij trikes - door Wim -de roetsende - 14-Mar-2026, 10:01 AM
RE: Bandendruk bij trikes - door SnoekL#35 - 14-Mar-2026, 11:16 AM
RE: Bandendruk bij trikes - door PlantageBohémien - 14-Mar-2026, 02:09 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ben al een aantal da...ZoefZoef — 02:29 PM
Medeliggers onderweg
Bij Wateringen in de...Lopopodium — 01:31 PM
Drive by wire...
Laten we teruggaan n...Willeke_IGKT — 10:13 AM
Drive by wire...
Als je door een pe...datakneder — 09:50 AM
Drive by wire...
Neem aan dat moder...Willeke_IGKT — 06:24 AM
Drive by wire...
Meestal zijn andere ...Wim -de roetsende — 06:21 AM
Drive by wire...
alsof iemand met g...365cycle — 01:40 AM
Medeliggers onderweg
Vanavond zag ik een ...365cycle — 01:29 AM
Drive by wire...
Neem aan dat moderat...blokdoorn — 11:28 PM
Drive by wire...
Een mooi rustiek Fra...Jeroen S — 09:26 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag net een handb...365cycle — 06:50 PM
Welke fietshelm is het meest comfortabe...
Ik zou dan sowieso e...Wim -de roetsende — 05:46 PM
Milan 4.2
Kettingrolhoudertje,...Arend-Jan — 05:39 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag rond 12:00 z...Bob Hagendijk — 03:14 PM
Drive by wire...
man man man sommige...datakneder — 12:14 PM
Drive by wire...
We hebben hier gewoo...Gideonaut — 11:51 AM
Drive by wire...
Toch lijkt het geen ...liggende daan — 11:31 AM