Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ratelend geluid van achterin Strada
#1
Toen ik gisteren in het schemerdonker naar huis reed, had ik op een gegeven moment een wat ratelend geluid dat achteruit mijn Strada kwam. Als ik ophield met trappen, hield het geratel ook op, dus het zal iets met de ketting te maken hebben, vermoed ik. Als ik rustig trapte, was het in het begin weer weg, met hard trappen was het ritmische geratel beter te horen. Later hoorde ik het bijna continu. Het was een paar km voor ik thuis was, dus ik ben even gestopt, gecheckt of het wiel nog goed vast zat (je weet het niet he?) en doorgefietst. Onderweg werd het geratel steeds erger. Na schakelen steeds even weg, maar daarna snel weer terug. Als ik een bocht naar links maakte, was het geluid even weg, naar rechts kwam het harder terug. 

Thuis heb ik de beschermkap van de ketting eraf gehaald om te kijken en het valt me op dat de ketting, als hij op het grootste tandwiel achter zit (zo zet ik hem weg) nauwelijks over het scharnierpunt van de achterbrug komt. Daar zit misschien een centimeter speling tussen. Dat lijkt mij weinig, want zo'n lange ketting zwiept natuurlijk ook wat op en neer tussen de kettingrol onder mijn stoel en het tandwiel achter. Ook heeft de ketting veel zijdelingse speling, in de zin dat ik met vrij weinig kracht de ketting tegen de kap om het achterwiel kan duwen. 

In eerste instantie dacht ik dat de veer van mijn derailleur het begeven had en de ketting niet meer strak werd gespannen, maar die veer zorgt ook voor het schakelen en dat kon ik nog gewoon en dat ging ook goed. Misschien is de veerspanning verminderd, net genoeg om de ketting niet meer strak te houden, maar te weinig om effect te hebben op schakelen? Mis ik nog ergens een kettingwiel dat is losgeraakt (of ik ben kwijtgeraakt)? Volgens de Strada maatschets zit er maar 1 kettingwiel onder mijn stoel en die zit gewoon vast. Hoeveel ruimte zit er bij jullie op dat punt tussen ketting en achterbrug? Ik heb trouwens een glasvezel Strada, dus ook een aluminium achterbrug. 

Het was gisteren donker toen ik thuis kwam, dus ik kon moeilijk meer onderzoek doen. 

Edit: Shit, dit had ik natuurlijk in https://ligfietsers.nl/forum-8.html moeten plaatsen. Als iemand hem kan verplaatsen, heel graag.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
Ratelend geluid van achterin Strada - door Grrrrrene - 14-Feb-2024, 12:12 PM
RE: Ratelend geluid van achterin Strada - door 365cycle - 14-Feb-2024, 12:28 PM
RE: Ratelend geluid van achterin Strada - door Grrrrrene - 15-Feb-2024, 08:47 AM
RE: Ratelend geluid van achterin Strada - door 365cycle - 15-Feb-2024, 10:31 AM
RE: Ratelend geluid van achterin Strada - door 365cycle - 15-Feb-2024, 03:00 PM
RE: Ratelend geluid van achterin Strada - door Hoekie - 14-Feb-2024, 01:10 PM
RE: Ratelend geluid van achterin Strada - door Jeroen S - 15-Feb-2024, 12:12 AM
RE: Ratelend geluid van achterin Strada - door Grrrrrene - 15-Feb-2024, 12:28 PM
RE: Ratelend geluid van achterin Strada - door Grrrrrene - 15-Feb-2024, 02:44 PM
RE: Ratelend geluid van achterin Strada - door Grrrrrene - 18-Feb-2024, 11:54 AM
RE: Ratelend geluid van achterin Strada - door Jeroen S - 18-Feb-2024, 01:00 PM
RE: Ratelend geluid van achterin Strada - door Grrrrrene - 18-Feb-2024, 03:36 PM
RE: Ratelend geluid van achterin Strada - door Grrrrrene - 19-Feb-2024, 10:15 AM
RE: Ratelend geluid van achterin Strada - door ZoefZoef - 19-Feb-2024, 10:21 AM
RE: Ratelend geluid van achterin Strada - door Jeroen S - 20-Feb-2024, 11:32 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Wat weegt ie?
Nette / brave,...datakneder — 10:42 AM
Snelheid-vermogenstest Snoek en Bülk
Ik heb van een wille...Hardloper — 10:35 AM
Gereedschap onderweg
Hoe toevallig dat ...datakneder — 10:27 AM
Snelheid-vermogenstest Snoek en Bülk
Dit heb ik ook al ...datakneder — 10:22 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb een heerlij...datakneder — 10:10 AM
Naar welke muziek luister je?
Die quote is niet va...melle z — 09:59 AM
Wat weegt ie?
Wat zou dit net wege...Bart Verbeek — 08:18 AM
Wat weegt ie?
Terug naar gewicht: ...JanBurp — 08:17 AM
Wat weegt ie?
Ik ben ook opgegroei...LigfietsWilsum — 08:08 AM
Gereedschap onderweg
Hoe toevallig dat ik...ZoefZoef — 02:00 AM
Te koop optima dingo ligfiets
Ik zou nog best ee...365cycle — 11:51 PM
Gereedschap onderweg
Achteraf denk ik dat...Hoekie — 11:02 PM
Leve de ligsport
Hm, had daar dan e...Hoekie — 10:47 PM
Snelheid-vermogenstest Snoek en Bülk
Gemiddelde snelheid ...Merijn — 10:39 PM
Naar welke muziek luister je?
Hier werkt hij de ...berth9999 — 10:26 PM
Zonnepaneel
Mooie foto's Bastiaa...Fietsbennie — 10:22 PM
Wat weegt ie?
Let wel een beetje o...Fietsbennie — 10:21 PM