Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe gebruiker van het forum + mijn eerste ligfiets
#41
(17-Dec-2023, 02:06 PM)Jeroen S schreef: Voor kettingen pak ik altijd Sram kettingen. Daar krijg je vaak een sluit schakeltje (quicklink) gratis bij in. Shimano wil graag dat je een speciaal pinnetje gebruikt wat onevenredig veel kost in vergelijking tot een ketting. Drie pinnetjes voor 10 euro, terwijl er 114 pinnetjes in een ketting zitten, die ketting kost dan ook 10 euro? Shimano doet tegenwoordig ook quicklinks zie ik.

Dure kettingen roesten minder snel, maar als je in de winter dagelijks in de pekel rijdt, zijn ze allemaal binnen no time afgeschreven.

Kijk vooral even rond, iedere keer de verzendkosten erbij omdat handelaar x voor dit net goedkoper is dan Y schiet ook niet op.

7 speed is een beetje vervelend omdat op de 7 speed body niet zonder knutselen iets anders past. Op 8 speed past  8, 9,10 en zelfs sommige 11 speed cassettes.

Bij veel Shimano naafjes kun je een 7 speed body gemakkelijk omruilen voor een 8-9-10 speed van een andere Shimanonaaf, als je de asmoeren en conus mee verhuisd. Ook ander spul, cassette, derrailleur e.d, is in 9 speed niet heel veel duurder dan in 7 speed. Als je dan toch bezig bent misschien gelijk de hele zwik upgraden? Als je nog wat onderdelen hebt liggen of ergens een ouwe goede 26er mtb op de kop kunt tikken ofzo, kan dat ook de moeite zijn. Derailleurs kun je geloof ik gewoon uitwisselen tussen 7-8 en 9 speed. ( dus behouden als het nog werkt) 

Drie kettingen is bij mij altijd voldoende geweest.

Ik wil 3 kettingen aanschaffen van KMC en zie dat er verschillende kwaliteiten zijn binnen de "1/2x 3/32" afmeting met een pinlengte van 7,3mm (die heb ik nu ook op mijn ligfiets). Ze hebben een goedkopere Z7, een duurdere X8 en een hele dure E8 ketting die heel lang meegaat omdat hij slijtvaster is. Wat zou u gebruiken? De ligfietsketting is 3x zo lang als een normale fietsketting en er komt veel meer kracht op. De Z7 lijkt mij echt budget en wellicht te zwak voor de ligfiets. De X8 verkopen ze rond de 13-15 euro dus daar zat ik aan te denken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
RE: Nieuwe gebruiker van het forum + mijn eerste ligfiets - door ARCUS1200 - 18-Dec-2023, 06:03 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Alve's minivizier
Onder andere omd...Wim -de roetsende — 05:26 PM
Kilometer topic
Ik heb mijn huidige ...Willeke_IGKT — 05:04 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Same here (reactie o...voodoo — 04:44 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
We hebben nu dus e...Hardloper — 04:40 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Oei, burgerlijke ong...ZoefZoef — 04:17 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
We hebben nu dus een...365cycle — 03:52 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..een verkoper opeen...ZoefZoef — 03:40 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Bij 500 watt zonder ...Jeroen S — 03:40 PM
Alve's minivizier
Op de houten had ik ...Jeroen S — 03:35 PM
Welke motor in QV?
En misschien nog e...bucovaina — 02:40 PM
Welke motor in QV?
Zo'n bafang motor sl...Gideonaut — 02:36 PM
Alve's minivizier
Ik vroeg mij ook a...Hoekie — 02:35 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Ik wilde het niet pr...bucovaina — 02:35 PM
Welke motor in QV?
Ik vermoed dat het d...bucovaina — 02:31 PM
Alve's minivizier
Ik heb bergen van di...Gideonaut — 02:29 PM
Welke motor in QV?
Ik was niet helemaal...Hoekie — 02:26 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
1 topic voor advies ...Bob Hagendijk — 02:16 PM