Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[split] Vandaag ben ik blij omdat..de Bülk stevig ontworpen is.
#24
Video 
(16-Jul-2023, 02:42 PM)Lig-hen schreef: Heftig 365cycle. Ik ben blij dat je er zelf zo goed af bent gekomen. Hopelijk blijft dat zo, en wordt alles zo goed mogelijk geregeld. Sterkte!
Alles is nog steeds zo dus ik denk niet dat het nog gaat veranderen. Dank je! Big Grin

(16-Jul-2023, 03:21 PM)ZoefZoef schreef: Maar zal geen makkelijk klusje zijn als ik het zo lees. Wel fijn dat ie nog gered kan worden.
Mwah, ik kan het zelf. Hij heeft andere schade dan de SL had, en je kan 'm zeker niet verkopen met de mededeling dat ie "een licht tikje heeft gehad", maar er is echt nog wel een mooie fiets van te maken. Zal de spuiter binnenkort maar weer eens bellen, haha Big Grin
Op dit moment is het idee dus idd om 'm op te lappen, maar eerst een nieuwe te bestellen. Ik ben daarnaast met Jan van Velomobile World in overleg om naar aanleiding van dit ongeval wat aan de fiets te verbeteren, maar daarover later meer.

(16-Jul-2023, 03:21 PM)ZoefZoef schreef:
(16-Jul-2023, 12:32 PM)365cycle schreef: Heb camerabeelden, ook bekeken. Hier geen pc. Mogelijk deel ik ze later nog maar ik denk niet openbaar.
Wel benieuwd naar eigenlijk.. al ben ik meer benieuwd naar de beelden van de dashcam van de auto als ie die al zou hebben eigenlijk. 
Mja... even overleg gehad en ik kan de beelden om juridische redenen niet delen, of in ieder geval niet zonder ze dusdanig te censureren dat je er eigenlijk niets aan hebt.

(16-Jul-2023, 03:21 PM)ZoefZoef schreef: Dat laatste niet om de ramptoerist te spelen, maar wel om te zien wat voor klapper je maakt, wat de velomobiel voor bescherming bied en wat zo'n crashimpact met de persoon erin doet.
Dat begrijp ik. Ik heb de beelden inmiddels zelf ook al een keer of 30 afgespeeld, contrast vergroot, ingezoomd op de auto van de tegenpartij etcetera. Onder andere daardoor heb ik wat meer duidelijkheid over wat er mis ging, verderop meer daarover.

(16-Jul-2023, 03:21 PM)ZoefZoef schreef: Bij een frontale botsing zou je wellicht je benen willen intrekken, maar dan moet je wel eerst losklikken.
Ik zou inderdaad niet losklikken (buiten dat je daar helemaal geen tijd voor hebt). Liever een paar flinke sneeën in m'n benen dan in m'n voorhoofd; Dan Kildea (die dat heftig eenzijdig ongeval met de Milan GT Mk2 had in Noord-Amerika) loopt ook nog steeds prima.
Daarnaast is er juist aan die botsveiligheid wel gedacht in de producten uit Roemenië. Als ik het goed onthouden heb wordt het dichtstbijzijnde deel van de boom van een DF/Tuna omlaag getrokken door hoe de constructie ontworpen is, en komt die dus niet naar je toe. Bij de Bülk is met carbon en innegra een soort kreukelzone opgebouwd in de boom, maar ook daar; ik weet niet precies hoe/wat/waar.

(16-Jul-2023, 04:44 PM)ZoefZoef schreef: Op het moment supreme zul je waarschijnlijk enkel vanuit een reflex reageren omdat je simpelweg te weinig tijd hebt om te bedenken wat je gaat doen en bezig bent met weg te sturen?    Goeie vraag wel, want ik neem aan dat @365cycle de crash wel aan zag komen.  Wat was je reactie? Had je tijd om na te denken over de te nemen stappen voor de daadwerkelijke crash?  Neem tenminste aan dat je die wel zag aankomen in een split second?
Zoals gezegd, ik kan de video niet delen, maar die zegt ook niet alles, want je ziet alleen wat er gebeurt. Daarnaast ben ik er zeker van dat er reacties als "waarom reed je zo hard?!" gaan komen zonder uitleg, en tsja.. dat leg ik dus liever even uit ;-)

TL;DR
Met een druk bestaan als wat ik heb zie je sommige vrienden echt te lang niet. Afgelopen vrijdag eindelijk de agenda's bij elkaar gekregen en vertrokken naar een bevriend stel in Den Bosch. Met de gastheer lang opgebleven, uiteindelijk nog een film gekeken, wat biertjes weggewerkt... de alcohol was zeker verwerkt maar ik voelde me niet zo heel fris op zaterdagochtend. 22% body battery volgens Garmin, haha. Goed, ik had nog even een afspraak met een andere vriend in Tilburg en zou daarna doorrijden naar de Milan Madame, dus een paar espresso's weggetikt en gaan fietsen. Na Tilburg begon ik me lekkerder te voelen, maar de Garmin liegt niet, dus toch maar rustig rijden. Ergens in België verbaasde ik me over het geluid van een dumpvalve bij een oude Ford Scorpio die me voorbij reed; het was echter m'n Bülk die dat geluid maakte, want ik was door een breekmesje gereden. De wielkast achter van mijn Bülk vind ik toch echt te krap (dit is exemplarisch), ik heb weer eens drie kwartier staan vloeken en tieren (zachtjes Shy ) voor de nieuwe GP5000S TR eronder lag. Een nieuwe buitenband, zeg je? Ja, want ik vond het restant van het breekmesje tussen de binnen- en buitenband en er zit een jaap van een paar centimeter in de wang van m'n nog lang niet versleten GP5000  Confused Ik heb nog tevergeefs gezocht of ik de bron van de boosdoener kon vinden; het moet wel bijna vastzitten tussen een paar klinkers of in het asfalt om zoveel schade te veroorzaken. Echter wel een puntje voor de (dunne, snelle!) Tubolito: hoewel de buitenband dus flink beschadigd is zit er maar een klein gaatje in de binnenband. Ik kon veilig stoppen met (ik gok) zo'n 1,5 a 2 bar lucht, al wordt het stuurgedrag daar natuurlijk niet beter van.

Goed, na zo'n gevecht ben ik natuurlijk niet op tijd voor het eten, ik was dus wel klaar met het getreuzel en het gas ging er nu wel een beetje op; waar het mag en enigszins veilig kon ging ik over de weg (met name in de bebouwde kom en 60-wegen). Al snel rolde ik een dorp in waarvan ik wist dat ik er niet omheen kon - ik had de route zorgvuldig uitgestippeld en deze 30 zone zat er nu eenmaal in. Ik wist dat hoewel ik me wat lekkerder voelde ik nog steeds vermoeid was, kende het dorp in kwestie ook niet en hoewel ik merkte dat de automobilist achter me er niet heel gelukkig mee was remde ik naar ~28 km/h op de rechte stukken en op kruisingen nog wat minder. 
De automobiliste kwam redelijk dichtbij, en als ik het log bekijk heb ik me daar toch een beetje door laten opjagen, want iets verderop in het dorp reed ik 31-32 km/h (maximaal). Vervolgens sloeg ik linksaf, de automobiliste volgde, en ik trok vlot op naar m'n oude snelheid. Eenmaal bij de 30 aangekomende stopte ik met trappen, in afwachting van de volgende kruising. Daar werd ik eigenlijk een beetje verrast door m'n eigen tempo, want de Bülk was niet langzamer gaan rollen, maar sneller (ik reed al 36 km/h). Ik weet nog dat ik "het loopt hier dus best wel steil af" dacht, en in de spiegel keek om de auto achter me te lokaliseren voordat ik even remde. Ook nuttig om te weten: Een paar weken geleden haperde mijn remlicht, ik heb dit zelf wel weer aan de praat gekregen maar zou het deze week nog na laten kijken door Peter@ICB. Ik wilde dus zeker zijn van de afstand, omdat ik ergens toch niet 100% zeker was van dat de lampjes feller zouden branden.
Anyway, niets aan de hand, we rolden vrolijk verder en de afstand naar de volgende kruising was wat langer. Inmiddels maakte de fiets voor m'n gevoel niet meer uit zichzelf vaart, maar toen ik op de snelheidsmeter keek zag ik net "39" in beeld verschijnen, dus vlak was het er zeker niet. Inmiddels heb ik het nagekeken en over de laatste 200 meter van m'n rit blijkt de hellingshoek 2.2% te zijn, da's toch behoorlijk; de theoretische snelheid zonder trappen van de Bülk ligt op zo'n helling rond de 80 km/h, dus je kan je voorstellen dat het ding dan ook vrij vlot versnelt.
Goed, 39... ik keek in m'n linkerspiegel, pakte de rem vast, keek op en zie uit een zijstraat rechts een zwarte auto vlot de weg op draaien. In reflex kneep ik voluit, maar er gebeurde voor m'n gevoel helemaal niets. Inmiddels weet ik ook waarom; op het moment dat ik remde ging ik de drempel al op, en er stond dus even heel weinig druk op de voorwielen. Op dat moment dacht ik "misschien kan ik er langs", liet de rem los en koos voor links, in de hoop dat de automobilist m'n inmiddels een meter lange oogballen voor z'n voorruit voorbij zou zien komen en zou remmen. Achteraf gezien had ik beter rechts kunnen kiezen, dan had ik misschien de achterkant geschampt en was ik waarschijnlijk met volle vaart de stoep op gevlogen maar ik weet inmiddels dat daar niets stond. 
De automobilist remde pas na de klap (na lang turen naar de beelden weet ik dat hij naar rechts aan het kijken was), raakte me vol in de flank. Ik werd opzij geworpen, het linkervoorwiel pakte grip en de fiets rolde om tot op de rechter zijkant. M'n eerste impuls was "IK MOET ERUIT" - er zat immers een auto achter me, maar die stond ook allang stil, en ik lag eigenlijk ook niet in de weg. Adrenaline enzo, weet je wel. Toch is het me gelukt om zo snel m'n voeten los te klikken én af te zetten dat ik over m'n eigen ellebogen kiepte en m'n hoofd stootte op de stoep  Big Grin Ik stond dus direct, iemand vroeg "oh jee, gaat het?!", en ik zei "ehh... ik denk het wel?", wist het op dat moment echt nog niet.

Nou... het gaat dus heel goed. Behalve de kenmerkende blauwe streep op m'n schouder (mijn Bülk had nog niet de nieuwe schouderpads) en een klein schrammetje op m'n hand (waarvan Jan en ik de oorzaak weten en die hij - ondanks dat het weinig problemen op kan leveren - weg gaat werken) heb ik echt helemaal niets (inmiddels professioneel bevestigd). Wel heb ik wat last van lichte spierpijn, met name in het bovenste deel van de trapezius, aan beide kanten. Fysiotherapeut (daar ben ik vaste klant) zegt dat dat is van het schrap zetten tegen de klap. Ik had deze week al een sportmassage gepland (eerste sinds tijden), dus die zal dan wel extra pijnlijk worden Tongue 

De Bülk lijkt er op het eerste oog helemaal niet erg aan toe te zijn, de schade zit met name aan de binnenkant. De wielkast voor en de ophanging van de achterbrug hebben samen met de verstevigingsribben in de bodem de klap volledig om me heen laten afvloeien. Ik zei het al; de Bülk is voor mij het perfecte compromis tussen eigen "gevaarzetting" en veiligheid voor mij als berijder. Hoewel ik met Velomobile World in overleg ben om - met alle data - te kijken naar welke verbeteringen zij binnen de grenzen van het haalbare nog kunnen doorvoeren, ben ik opnieuw onder de indruk van hoe goed we het eigenlijk geregeld hebben met onze velomobieltjes.

(Her-)Nieuw(d)e inzichten
Behalve defensief rijden en passieve veiligheid in een velomobiel, zijn er ook nog andere zaken die ik anders zou willen zien. Nóg voorzichtiger rijden, misschien moet je wel niet zo hard, is een helm geen idee, en denk eens aan een vlaggetje... de gebruikelijke dooddoeners wil ik even achterwege laten. Ik heb het graag over de olifant in de kamer: Verkeerskundigen en hun ontwerpen.

Navigeer ik bijvoorbeeld van de Van der Valk in Tilburg naar de Hubo in Bladel, zoals ik een tijdje terug moest, dan is de autoroute volgens Google 24,3 km. Klik ik op "fiets", dan wordt de route aangepast naar 25,6 km. Op zich al niet heel eerlijk; Hoewel de route wel in een rechtere lijn lijkt te lopen is de afstand dus niet korter. Kijk je echter wat beter, dan zie je dat die doorgaande fietsroute dwars door de dorpskern van o.a. Hilvarenbeek loopt. Verkeerskundigen denken al jaren dat fietsers binnen een dorp blijven of hooguit van dorpskern naar dorpskern fietsen, terwijl ik als tiener al door een paar dorpen fietste om op school te komen en scholieren nu júist de meest kwetsbare groep fietsers is (snel en nog geen uitontwikkelde prefrontale cortex). We hebben het hier dus nog niet eens over eventuele scooterrijders, die sneller optrekken en 45 km/h kunnen halen.

Nu gaan we eens even tellen, en wel vanaf Pensionstal Harbers (waar de routes niet meer parallel lopen) tot aan Stellingzagen, waar de routes weer bij elkaar komen. Als automobilist rijd je dan over 3 kruispunten, allemaal rotondes in een provinciale weg die ontworpen is als een snelweg. Als je de aangegeven route fietst kom je over 40 kruispunten. Nee, dit is geen typfout. Die 0 hoort daar te staan. Het zijn er veertig! 13 keer meer potentiële conflictpunten dan in de autoroute.
Nu snap ik dat het voor een automobilist geen probleem is om een paar kilometer om te rijden, en dat je daardoor vaker een afslag zal hebben in een bromfietspad of ventweg dan in een provinciale weg met een hoge doorvoer. Op deze manier zorg je echter vooral dat een fietser veel kansen heeft om in contact te komen met die auto's én ook nog eens meer tijd kwijt is dan nodig. Ook als je 20 a 25 km/h fietst is gewoon door kunnen rijden (en dus om rijden via een wat landelijkere route) echt vlotter dan door zo'n centrum vallen. 

Bij mijn ongeval was de verhouding 6 (doorgaande, voor fietsers expliciet verboden route) tegen 47 kruispunten. Op het 36e kruispunt heb ik mijn aanrijding gehad. Als er een betere route mogelijk was geweest, was het dus niet gebeurd.
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: [split] Vandaag ben ik blij omdat..de Bülk stevig ontworpen is. - door 365cycle - 18-Jul-2023, 01:27 AM
RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - door gideon - 16-Jul-2023, 10:25 AM
RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - door 365cycle - 16-Jul-2023, 10:53 AM
RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - door Willeke_IGKT - 16-Jul-2023, 11:26 AM
RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - door Hardloper - 16-Jul-2023, 11:32 AM
RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - door 365cycle - 16-Jul-2023, 11:57 AM
RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - door Hoekie - 16-Jul-2023, 12:21 PM
RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - door Hardloper - 16-Jul-2023, 12:21 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Die zijn trouwens ...Hoekie — 10:50 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Dit krijgt een ver...Merijn — 09:52 PM
Fietsongeluk uit ''vandaag ben ik niet ...
In de anderhalf jaar...Lig-hen — 09:34 PM
Fietsongeluk uit ''vandaag ben ik niet ...
Eigenlijk is het nog...Hoekie — 09:24 PM
Leasen van een velomobiel
Tja die doen dat voo...Hardloper — 09:14 PM
Leasen van een velomobiel
Dank je wel voor je ...GerDilven — 09:07 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
• niet de bedoel...datakneder — 08:40 PM
Alve's minivizier
Ik rij helemaal niet...quattrovelootje — 08:26 PM
Eitje
@ fietsbennie …. Ki...Lig-hen — 08:14 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Gemiddeld genomen zi...Willeke_IGKT — 08:09 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Een verzekeraar ka...Hoekie — 08:07 PM
Leasen van een velomobiel
Ik ben ook erg benie...Hardloper — 07:47 PM
Eitje
Lig-hen met kippenve...Fietsbennie — 07:44 PM
Leasen van een velomobiel
Hier en daar lees ik...GerDilven — 07:31 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
De uitsluiting gel...Bacchus — 07:19 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
ik wil nou ook niet ...Veloquest — 06:49 PM
Nieuw hier!
De Quest heb ik nu i...bucovaina — 06:06 PM