17-Mar-2022, 11:27 AM
(17-Mar-2022, 12:29 AM)Roepers schreef: Ik dacht aan de gesprekken die ik voerde met een oudere velomobilist. Hij klaagde dat zijn velomobiel niet snel genoeg was. Hij haalde maar 17 km/h. Zijn fietsenmaker vertelde mij dat hij in dezelfde velomobiel wel 30 haalde zonder inspanning. Mijn conclusie was dat de velomobilist te weinig vermogen leverde om de zwaardere velomobiel op gang te krijgen. Vanaf welke snelheid begint op een zomerse dag zonder veel wind de luchtweerstand een rol te spelen? Of anders gezegd: Tot welke snelheid ben je vooral bezig met het overwinnen van interne weerstand, rolweerstand en inertie?
Alle weerstanden nemen toe met de snelheid. De meeste weerstanden nagenoeg lineair. De luchtweerstand kwadratisch en zeker merkbaar vanaf 20 km/h. Voor de rolweerstand en de acceleratie is de massa van voertuig en rijder ook van belang. Ook de staat van onderhoud van de fiets en de bandenspanning. Bij een velomobiel speelt de sporing ook nog mee. Ook de rijders worden gemiddeld jaarlijks wat zwaarder. Dat geldt voor alle fietsers. Maar dat geldt ook voor de toename van elektrische ondersteuning. Als ik een e biker weleens inhaal vraagt die waar de accu en de motor is ingebouwd.
https://www.fietsersbond.nl/snelheid-5-v...ergeleken/