Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verkeersregels en verkeersgedrag[split] Hoe een velomobiel aan te passen voor een oudere markt?
#38
rijbaan: elk voor rijdende voertuigen bestemd weggedeelte met uitzondering van de fietspaden en de fiets/bromfietspaden;

fietsstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht;


1 Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.

1 Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad.

2 Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.

1 De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan: b. op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook;


Allerlei beschrijvingen, maar vreemd genoeg valt nergens te lezen wat nou eigenlijk een fietspad is.
Wat een fietspad is wordt namelijk niet beschreven in https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2...HoofdstukI

Dus....is een fietsstrook nou wel of geen fietspad? 
Als nergens beschreven staat wat een fietspad is, dan wordt het lastig om dit vast te stellen.

Bij het laatste punt 1 staat: op de rijbaan langs de fietsstrook.
Dit suggereert op z'n minst dat de fietsstrook niet bij de rijbaan hoort. Als de fietsstrook deel zou uitmaken van de rijbaan, dan kun je namelijk dit onderscheid niet maken. Dan had er dus rijstrook moeten staan.

Autobestuurders mogen de strook wel rijdend overschrijden, maar ze mogen fietsers daarbij niet hinderen.

https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/inf...ietspaden/


Als automobilisten achter mij gaan rijden op de fietsstrook, dan hinderen ze mij. Onder andere met hun verlichting en met het feit dat er 1500kg achter mijn fiets hangt.
Als automobilisten voor mij op de fietststrook gaan rijden, dan hinderen ze mij ook. Zeker als ze dan gaan remmen om rechtsaf te slaan of als ze op de rem gaan staan om over één van die 20 drempels te rijden. Ze hinderen ook mijn zicht. Tja, wat is hinderen? Staat dit ook in de wet?

Om de zoveel honderd meter staat er op de fietsstrook een hele grote witte fiets geschilderd.
Het lijkt mij duidelijk dat de wegbeheerder dit gedeelte van de rijbaan heeft bedoeld voor fietsers. Daar horen dus geen motorvoertuigen thuis.

Citaat:PietV zei: De basis van onze verkeersregels is, dat een ieder in gelijke mate aanspraak heeft op veilig gebruik van de weg.

Dit bevestigt mijn bovenstaande uitspraak. Motorvoertuigen hebben niets te zoeken op een fietsstrook. Fietsers mogen namelijk ook aanspraak maken op een veilig stukje van de weg/rijbaan.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle


Berichten in dit topic
RE: Verkeersregels en verkeersgedrag[split] Hoe een velomobiel aan te passen voor een ... - door Wim -de roetsende - 24-Feb-2022, 11:30 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
[split] Ervaringen met de Snoek/Snoek-L...
Wat was jij van pl...Hoekie — 04:02 PM
België: Tips voor fietsen in...
Mij tip voor Belgi...Raymond — 03:38 PM
Vering aanpassen aan bepakking?
Net thuis van m'n ...Raymond — 03:25 PM
Vering aanpassen aan bepakking?
Ik zou mezelf niet e...Cor.M-racer — 02:49 PM
Rondje Zuiderzee
Het is alweer zowat...Atrike — 02:48 PM
België: Tips voor fietsen in...
Ik heb afgelopen wee...Cor.M-racer — 02:30 PM
Rondje Zuiderzee
Het is alweer zowat ...Raymond — 02:16 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Een goed startpunt v...Bacchus — 01:42 PM
`
Gewoon even ruilen...melle z — 01:32 PM
[split] Ervaringen met de Snoek/Snoek-L...
Wat je met Miche kan...365cycle — 12:37 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dank voor het dubbel...GerDilven — 12:05 PM
[split] Ervaringen met de Snoek/Snoek-L...
All Miche cassettes ...Hoekie — 11:22 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Status mooi op schem...Hoekie — 11:12 AM
Quest "opbokken"
hoe krijg je de &quo...=oNNo= — 10:43 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
hey, weet iemand hie...Boyd Maduro — 10:09 AM
Quest "opbokken"
Met Martin eens, met...Peter de Rond — 09:42 AM
Quest "opbokken"
Het lijkt me ook een...Frutsel — 09:40 AM