18-Feb-2022, 07:16 PM
(18-Feb-2022, 05:21 PM)Frutsel schreef: Dus wat je zegt is als twee velomobielen hetzelfde zijn, dan reageren ze hetzelfde. Nou moet je alleen even duidelijk maken hoe een Milan hetzelfde is als een Alleweder...Strikt genomen is geen enkel velomobiel hetzelfde. De meeste velomobielen hebben een bijzonder McPherson systeem aan de voorzijde. Dat kun je op vele manieren afstellen. Caster, camber en sporing in diverse combinaties. Met verschillend stuurgedrag tot gevolg. https://www.mvwautotechniek.nl/wielgeometrie/
Aan de achterzijde van de driewieler heb je diverse soorten veerpoten. Het beste is onder andere een Risse Astro-5. Luchtgeveerd en in 5 standen instelbare demping. https://www.risseracing.com/velomobile_dampers.shtml
Wat voor de Milan geldt is de langere wielbasis. Laag liggend, wat meer tussen de wielen, met in verhouding wat minder druk op het achterwiel.
Voor de bochten komt ook het rolcentrum om de hoek kijken. Bij een driewieler belangrijk voor de het zwaartepunt t.h.v. de voorwielen. Ook een stabilisatorstang helpt daar bij Zie: https://www.mvwautotechniek.nl/rolcentrum/
Maar met hetzelfde onderstel van gelijke afstelling en dezelfde spoorbreedte zijn de verschillen tussen de velomobielen erg klein in de bochten. Het zwaartepunt kan verschillen met een meer liggende rijder en dat is het dan.