Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Extreme tocht op 23 jaar oude M5
#11
(04-May-2021, 09:11 PM)Frutsel schreef:
(04-May-2021, 03:11 PM)PietV* schreef: Inderdaad, als kan kapot gaan. Aluminium heeft als nadeel, dat afhankelijk van het soort, na het lassen kunstmatig veroudering moet ondergaan met meerdere warmtebehandelingen in ovens. Ook na las reparaties.
De dichtheid van aluminium is circa 2702 kg/m3. Van staal circa 7860 kg/m3. De dichtheid van staal is 3 keer groter, waardoor aluminium lichter maar ook minder sterk is. Omdat staal is veel sterker is dan aluminium heeft staal een dunnere wanddikte. Verschil is massa tussen aluminium en stalen frames schat ik op circa 30%.
Staal is te richten, gemakkelijker te lassen, langere levensduur en filtert beter trillingen weg.

De M5 Blue Glide heeft een centrale framebuis met een diameter van maar 45 mm en geeft nog geen krimp na 23 jaar.  https://fietssite.jouwweb.nl/06

Als je een hoger soortelijk gewicht gelijkstelt aan sterkte, dan mag je me toch eens vertellen hoe sterk lood is...
'Staal' is ook een nogal generieke term, daar het om een legering gaat van ijzer, koolstof, en eventueel andere stoffen (zoals chroom, vanadium, molybdeen).
Het hangt erg af van de eigenschappen van het gebruikte staal of een stalen frame beter of slechter uit de bus komt dan een aluminium frame.

Ik heb nergens de sterkte van staal gelijkgesteld aan de soortelijke massa. Staal en RVS zijn legeringen en elke legering heeft zijn eigen eigenschappen.  Lees maar. https://fietssite.jouwweb.nl/06

Aluminium is ook een legering. Puur aluminium wordt niet voor frames gebruikt. Volgens de norm van de Amerikaanse AA (Aluminium Association) worden framedelen gemaakt van aluminium uit de AA2000, AA 5000, AA 6000 en de AA7000 serie. Allemaal verschillende eigenschappen, fabricagetechnieken en warmtebehandeling. Ook bij aluminium hangt het af welke legering wordt gebruikt en of aluminium soms beter uit de bus komt dan staal. Maar repareren van aluminium legeren is veel lastiger dan staal. Lassen, (hard)solderen, buigen en richten is bij staal geen probleem. Bij aluminium is moeilijker te lassen en na het lassen is een warmtebehandeling bijna noodzakelijk. https://fietssite.jouwweb.nl/12

En in de binnenlanden van Afghanistan heb je met een stalen framereparatie meer kans van slagen dan met een aluminium frame. In die dorpjes staan geen TIG apparaten met las toortsen en de juiste legering lasdraad wat moet worden toegevoegd.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - door PietV* - 04-May-2021, 09:45 AM
RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - door Lopopodium - 04-May-2021, 12:42 PM
RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - door Jurrien - 04-May-2021, 02:02 PM
RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - door GertBr - 04-May-2021, 02:12 PM
RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - door PietV* - 04-May-2021, 03:11 PM
RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - door Frutsel - 04-May-2021, 09:11 PM
RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - door Lopopodium - 04-May-2021, 08:38 PM
RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - door blokdoorn - 04-May-2021, 08:55 PM
RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - door Lopopodium - 04-May-2021, 09:08 PM
RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - door PietV* - 05-May-2021, 06:19 AM
RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - door Frutsel - 05-May-2021, 09:38 AM
RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - door Fietsbennie - 05-May-2021, 11:53 AM
RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - door GertBr - 05-May-2021, 05:13 PM
RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - door PietV* - 05-May-2021, 06:02 PM
RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - door Fietsbennie - 05-May-2021, 07:40 PM
RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - door GertBr - 05-May-2021, 09:41 PM
RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - door De tovenaar - 08-Jun-2021, 06:39 PM
RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - door gideon - 08-Jun-2021, 09:00 PM
RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - door De tovenaar - 18-Nov-2021, 07:38 PM
RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - door TvWijk - 18-Nov-2021, 08:30 PM
RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - door 365cycle - 19-Nov-2021, 10:39 AM
RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - door GertBr - 19-Nov-2021, 03:33 PM
RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - door gideon - 19-Nov-2021, 06:08 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM