In een ander onderwerp had ik al mijn eerste indrukken van mijn Tuna (80 km lange terugreis van ICB naar huis) gepost. Gisteren kwam er nog een tocht van 62 km met LOL bij.
Mijn vorige velomobiel was een Quatrevelo en daarvoor reed ik in een Strada.
Enkele observaties bij deze eerste ritten.
1. de kilometerteller doet het niet. Waarschijnlijk een los draadje of contactje, maar die heb ik nog niet kunnen vinden.
2. het remlicht werkt niet (goed). Moet ik nog even induiken hoe dat nou komt.
Zondag bij de LOL-tocht merkte ik dat ik me echt thuis voel in de Tuna, dus ik denk dat mijn zoektocht naar mijn ideale velomobiel ten einde is.
Ben ik blij met mijn nieuwe fiets? Ja! Afgezien van de twee dingen die niet goed werken, zou ik niet weten wat ik nog te wensen heb. Wellicht komt dat dat als de botten strammer worden. Instappen gaat dan nog wel, maar uitstappen wordt een uitdaging.
Mijn vorige velomobiel was een Quatrevelo en daarvoor reed ik in een Strada.
Enkele observaties bij deze eerste ritten.
- De fiets is duidelijk lichter en sneller van de QV en de Strada (ja, duh!).
- Stijve aandrijflijn, trekt lekker snel op t.o.v. de zo'n 10 kg zwaardere QV.
- Uitstekend bochtgedrag en kleine draaicirkel. Duidelijk kleiner dan die van de QV en de Strada met 40 mm banden.
- In de Tuna is het een stuk warmer dan in de QV en de Strada. Het verschil tussen open en dichte voetengaten is in de ventilatie goed te merken. 's winters wel fijn, 's zomers minder. Maar dan kan altijd het serviceluik er nog af.
- Wat me ook opviel is dat het in de Tuna duidelijk stiller is dan in de QV (met lange kap). Hoe slechter het wegdek, hoe groter het verschil.
- Ik heb goed zicht op het wegdek voor me. Beter dan in de QV en veel beter dan indertijd in de Strada.
- De ruimte in de velomobiel is voor mij ruim voldoende. Ik zit nergens klem, maar ik zwem ook niet in de velomobiel.
- Het instapgat is een stukje kleiner dan van de QV en de Strada. Dat is even wennen, vooral bij het uitstappen, maar het lukt (vooralsnog) prima.
- Het zomerdakje op de halo bevalt uitstekend. Doordat een deel van het dakje transparant is, heb ik veel beter zicht naar boven, wat voor een vogelaar heel fijn is. En mijn hoofd zit toch uit de zon. Top! Onder de halo met zomerdak heb ik een veel minder opgesloten gevoel dan in de QV met lange kap.
- Het minivizier onderaan de halo is zodanig gepositioneerd, dat de wind over mijn ogen heen blaast naar mijn kruin én dat ik tussen het minivizier en het stukje doorzichtig plastic daarboven kijk. Dat laatste is prettig, want als er waterdruppels op de plastic onderdelen zitten, dan heb ik toch goed zicht op de weg. Dat was tijdens de LOL-tocht zondagochten met dichte mist goed te merken. In de QV moest ik dan het vizier een stukje open zetten en dan blies de wind alsnog in mijn ogen. Groot pluspunt voor de Tuna (met halo) wat mij betreft.
- De vering van de Tuna is anders dan die van de QV. De QV was vrij "zacht" geveerd, waardoor je het gevoel had over de weg te zweven. De vering in de Tuna is goed en comfortabel.
- Ik mis wel de vakken naast de stoel die je in de QV hebt. Nu rollen spullen weer net als in de Strada ouderwets onder de stoel. Grote ergernis (wel enigszins nostalgisch). Ik ga daar nog wel iets voor fabriceren. Ik heb in ieder geval al een velomobieltas besteld.
- Ik ben nu al heel blij met het serviceluik voorop en de bagagevakken voor de voorwielen. Ze zijn groter dan ik had gedacht. In het rechtervoorvak kon ik al gemakkelijk de reservebanden en mijn gereedschap kwijt.
- Het is wel wennen, die kortere cranks. In de QV had ik 170 mm cranks, in de Tuna zijn ze 155 mm. Dat is best wel een fors verschil. Ik geloof dat ik langere cranks toch fijner vind, maar het went vast snel.
- Mijn kruissnelheid is duidelijk groter dan in de QV. Hoeveel precies weet ik nog niet, want op de terugweg van ICB was ik al vrij moe (ik had er al 70 km op zitten en ik was nog herstellende van een paar dagen ziekte) en op zondag met LOL reden we niet hard.
- De halo rammelt een beetje bij slecht wegdek. Niet heel hinderlijk, hoor.
1. de kilometerteller doet het niet. Waarschijnlijk een los draadje of contactje, maar die heb ik nog niet kunnen vinden.
2. het remlicht werkt niet (goed). Moet ik nog even induiken hoe dat nou komt.
Zondag bij de LOL-tocht merkte ik dat ik me echt thuis voel in de Tuna, dus ik denk dat mijn zoektocht naar mijn ideale velomobiel ten einde is.
Ben ik blij met mijn nieuwe fiets? Ja! Afgezien van de twee dingen die niet goed werken, zou ik niet weten wat ik nog te wensen heb. Wellicht komt dat dat als de botten strammer worden. Instappen gaat dan nog wel, maar uitstappen wordt een uitdaging.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Quatrevelo 375 - Flevotrike - Challenge Fujin - Tuna 39
Ik heb niet teveel fietsen, ik heb voor elke omstandigheid een voor mij ideale fiets!
Ik heb niet teveel fietsen, ik heb voor elke omstandigheid een voor mij ideale fiets!