Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tactiek tijdens wedstrijden
Heel kort achter iemand rijden kan prima als je zelf controle over je fiets hebt, iets dat ik bij jou wel verwacht, maar ook dat degene voor je ook stabiel rijdt. Omdat jij waarschijnlijk op een tweewieler ook heel hard gaat, zul je achter iemand zitten die ook heel hard gaat en die zijn meest heel goed te vertrouwen.

Je kunt ook voordeel halen uit het feit dat je rondjes rijdt. Je haalt niet alleen aerodynamisch voordeel van achter iemand aanrijden, maar ook het feit dat je een richtpunt hebt help psychisch. Zo kun je, als je in een groepje zit, waarvan je aanvoelt dat je zeker dat tempo tot het eind kunt volhouden, ontsnappen door aan te haken bij een snellere rijder en zo proberen om een rondje voorsprong te krijgen om dan weer aan te sluiten op het groepje waar je uit weggesprint bent. In jouw geval zou het wel eens kunnen zijn dat je achter een vm moet gaan hangen, wat aerodynamisch niet veel brengt, maar psychisch dus wel. 

Assen heeft geen spannende bochten, maar ook uitzoeken wat voor jou de idale lijn in de bocht is, kan een voordeel zijn. Hoeveel verschil daar in kan zitten kun je goed zien op het filmpje in dit bericht, (bijvoorbeeld 7:22) waar je hem achter Beano ziet rijden. Dan heb je twee ongeveer dezelfde fietsen met dezelfde snelheid, maar zie je verschillen in hoe ze de bocht nemen.

En als je achter iemand zit, rijdt je als het goed is niet het snot voor de ogen, en heb je ook tijd om op de andere fietsen te letten. En je zult ook andere fietsers op een rondje zetten. En als blijkt dat bepaalde inhaalmanouvres niet goed gingen, bijvoorbeeld omdat het net in een bocht gaat, of dat die zelf ook weer moeten inhalen, kun je de volgende keer daarvan gebruik maken, door een actie in te zetten, net voor jouw voorganger in de problemen komt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT

Berichten in dit topic
RE: Tactiek tijdens wedstrijden - door datakneder - 4 uren geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het spam filter was ...Hardloper — 02:35 PM
Hmm, bijzonder. Er m...Boyd Maduro — 02:03 PM
Boyd, waarom wordt j...Jeroen S — 01:20 PM
Omdat mijn derailleu...Boyd Maduro — 12:17 PM
Heel kort achter iem...datakneder — 10:25 AM
Dat heel kort achter...Jeroen S — 08:05 AM
Traag forum
Nu ongeveer hetzel...Wim -de roetsende — 06:19 AM
Ik lees mee ;) Ac...Wim -de roetsende — 06:17 AM
Kleine st-/tr-apjes
Gefeliciteerd. Ge...Wim -de roetsende — 06:13 AM
Kleine st-/tr-apjes
Na mijn "beknop...LekkerDoen — 01:21 AM
Hier meer een Kleppe...martinus — 12:42 AM
Ja en op het zeilers...TvWijk — 10:15 PM
Wie kan hier iets ...Tijanus — 09:33 PM
Yep! Hier nog eent...LigfietsWilsum — 09:30 PM
Ja, dat is geen onge...TimSch — 09:23 PM
Ha nog een zeilende ...TvWijk — 08:28 PM
Ligfietswedstrijd wielerbaan Assen op 6 ...
Zoals ook al op ande...Cygnus — 06:17 PM