(11 uren geleden)Status Quooh schreef: En ja inderdaad hoe meer tandwielen in de combi hoe groter het bereik.Echter staat het ketting op een gegeven moment scheef t.o.v. het voorblad wat meer wrijving geeft,meer slijtage en minder optimaal rijd.Ik snap ook niet dat nu alles van 11 naar 12 speed is gegaan.
Overigens vraag ik me af hoe dit bij een Velomobiel is?Gebrruik je dan meer tandwielen of is dat ook beperkt tijdens het rijden?
In een velomobiel is de afstand tussen voorblad en cassette natuurlijk veel groter, waardoor de (extra) hoek die de ketting maakt door één blaadje op te schuiven op de cassette veel kleiner is. In principe zijn daardoor alle kransjes op een cassette prima bruikbaar - de hoek tussen achterste geleidewieltje en cassette zou een beperkende factor kunnen zijn, maar meestal kan dat achterste geleidewieltje daarom zijdelings bewegen.
In mijn eigen ervaring is de snelheid van een velomobiel meer afhankelijk van de kwaliteit van het wegdek (of de bochtigheid en/of onoverzichtelijkheid van het fietspad) dan van weer* en wind, waardoor de variatie in kruissnelheid doorgaans binnen een bereik van 20% of minder ligt. In die 20% zou ik graag zoveel mogelijk keuze willen hebben, dus zo klein mogelijk stapjes in versnellingen. Met achter kransjes 14-15-16-17 zou je 4 opties hebben binnen 20%, en daar een geschikt voorblad bij kunnen kiezen om je standaard snelheidsbereik mee af te dekken. Met voorbladen van 120 euro en meer is experimenteren wel een beetje prijzig, dus eerst wat testen met het huidige voorblad ligt voor de hand. Ook moet je even opletten of de voorderrailleur wel genoeg 'omhoog' geschoven kan worden voor een (veel) groter blad indien gewenst.
*in de winter wordt een velomobiel wel merkbaar trager (kou, lekbestendiger bandjes, mogelijk ook verminderde condiitie), als mooiweer(lig)fietser word ik daar minder mee geconfronteerd.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje' - Milan SL2 'Yellow Submarine'