3 uren geleden
Die Hollowtech cups moeten eruit, er is geen adapteroplossing, dat kan ook niet omdat ze teveel afwijken. Bij een vierkante as zitten de lagers in de framebuis, bij BSA Hollowtech er tegenaan geschroefd, dan steekt alleen een stukje draad in het frame. De asmaat scheelt ook teveel. Een ligfiets met een pressfit BB heb ik nog niet gezien, dus kun je ze eruit schroeven.
Het crankstel zelf demonteren is niet zo ingewikkeld, dat schroefje doet alleen de stelspanning. Wil er uit met de speciale tool, maar ik heb toevallig ook een heel onbenullig grote schroevendraaier die ook past. Echter de cups moeten eruit en de tool om hollowtech cups te verwijderen past niet op die van de square taper. Voor die square taper heb ik 2 of 3 verschillende sleutels liggen en de Shimano insteek optie. Die laatste is verreweg het meest gebruikelijk. Campa had een rondje met zes halfronde bultjes, er zijn kunststof bb versies met 4 halfronde deukjes en dus bultjes in de sleutel. En dan heb je nog de heel ouderwetse met een borgmoer en puntjes in de lagercup. Voor de andere kant heb ik dan een hele grote Bahco of als alle andere opties niet meer werken een pijptang met 40cm handvatten.
Kortom als je het juiste gereedschap hebt, dan gaat het wel. Maar het is niet voor niets dat zich hier in de loop der jaren diverse opties verzameld hebben, omdat ik die nodig had.
Het is momenteel 50 graden in de garage vermoed ik, dus ik heb geen zin om ze even bij elkaar te gaan zoeken voor een foto.
Het crankstel zelf demonteren is niet zo ingewikkeld, dat schroefje doet alleen de stelspanning. Wil er uit met de speciale tool, maar ik heb toevallig ook een heel onbenullig grote schroevendraaier die ook past. Echter de cups moeten eruit en de tool om hollowtech cups te verwijderen past niet op die van de square taper. Voor die square taper heb ik 2 of 3 verschillende sleutels liggen en de Shimano insteek optie. Die laatste is verreweg het meest gebruikelijk. Campa had een rondje met zes halfronde bultjes, er zijn kunststof bb versies met 4 halfronde deukjes en dus bultjes in de sleutel. En dan heb je nog de heel ouderwetse met een borgmoer en puntjes in de lagercup. Voor de andere kant heb ik dan een hele grote Bahco of als alle andere opties niet meer werken een pijptang met 40cm handvatten.
Kortom als je het juiste gereedschap hebt, dan gaat het wel. Maar het is niet voor niets dat zich hier in de loop der jaren diverse opties verzameld hebben, omdat ik die nodig had.
Het is momenteel 50 graden in de garage vermoed ik, dus ik heb geen zin om ze even bij elkaar te gaan zoeken voor een foto.

