10 uren geleden
Ik vind dat ook 1 van de vaagste technische zaken op de fiets. Het is zeer waarschijnlijk dat het een trapas is met BSA draad en dat je voor je nieuwe crankstel een JIS taper nodig hebt op de trapas. Beide zijn verreweg de meest gebruikelijke. Zat er niks bij de crankstel, of op de pagina waar je dat kocht waar iets zinnigs op stond? Bij Shimano staat het b.v. op de doos van het crankstel.
Je kunt meten hoever het kettingblad nu uit het midden van de fiets zit. Of zelfs gewoon van de zijkant van de fiets. Ik neem aan dat je dat straks ook weer wil hebben. Hoewel, op een chr is iets breder misschien en dus verder van de voorvork wel prettig. Het lastige is dat de trapas deels in de crank verdwijnt en dat samen maakt dan hoever die van het frame zit. Je kunt dus niet meten 52mm, kettinglijn, dan neem ik een trapas van 104 mm en dan zit het goed. Ik heb cranks van heel verschillende modellen en bouwjaren en daarmee valt me op dat je er soms geen peil op kunt trekken. Met dezelfde trapas kan er best een fors verschil in kettinglijn zijn, gewoon omdat je een andere crank neemt.
Een beetje gokken; alles onder de 110 is echt kort en dus niet waarschijnlijk, zeker met een triple. Boven de 125 is juist weer aan de lange kant. Wat ik bij m'n lowracers graag deed was ombouwen naar 131mm, dat geeft je heel wat mm extra ruimte tussen ketting en vork. wel komt er dan iets meer kracht op het BB door de iets langere hefboom.
Ik weet niet of de M5 nog iets heeft op de derailleurmast waarmee je de positie van de voorderailleur zijdelings kunt veranderen?
Als ik een gok moest doen, dan zou ik 115 of 118 proberen. 121 geeft net wat meer ruimte. Het merk maakt me niet zoveel uit, ik zou alleen de Shimano's met plastic cups liever niet kiezen. Die kunnen kapot, ik heb op een tweedehandsje ooit een plastic cup eruit gesmolten als laatste redmiddel. Sunrace, Token, Thun kan allemaal. Controleer ook even of het montagegereedschap wat je nodig hebt aansluit bij wat je hebt, daar zit soms ook wat verschil in. Om de Hollowtech eruit te halen heb je zeker een ander nodig dan om de nieuwe te monteren.
Je kunt meten hoever het kettingblad nu uit het midden van de fiets zit. Of zelfs gewoon van de zijkant van de fiets. Ik neem aan dat je dat straks ook weer wil hebben. Hoewel, op een chr is iets breder misschien en dus verder van de voorvork wel prettig. Het lastige is dat de trapas deels in de crank verdwijnt en dat samen maakt dan hoever die van het frame zit. Je kunt dus niet meten 52mm, kettinglijn, dan neem ik een trapas van 104 mm en dan zit het goed. Ik heb cranks van heel verschillende modellen en bouwjaren en daarmee valt me op dat je er soms geen peil op kunt trekken. Met dezelfde trapas kan er best een fors verschil in kettinglijn zijn, gewoon omdat je een andere crank neemt.
Een beetje gokken; alles onder de 110 is echt kort en dus niet waarschijnlijk, zeker met een triple. Boven de 125 is juist weer aan de lange kant. Wat ik bij m'n lowracers graag deed was ombouwen naar 131mm, dat geeft je heel wat mm extra ruimte tussen ketting en vork. wel komt er dan iets meer kracht op het BB door de iets langere hefboom.
Ik weet niet of de M5 nog iets heeft op de derailleurmast waarmee je de positie van de voorderailleur zijdelings kunt veranderen?
Als ik een gok moest doen, dan zou ik 115 of 118 proberen. 121 geeft net wat meer ruimte. Het merk maakt me niet zoveel uit, ik zou alleen de Shimano's met plastic cups liever niet kiezen. Die kunnen kapot, ik heb op een tweedehandsje ooit een plastic cup eruit gesmolten als laatste redmiddel. Sunrace, Token, Thun kan allemaal. Controleer ook even of het montagegereedschap wat je nodig hebt aansluit bij wat je hebt, daar zit soms ook wat verschil in. Om de Hollowtech eruit te halen heb je zeker een ander nodig dan om de nieuwe te monteren.

