Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tijd voor een rubriek "motoren"op dit forum.
(28-Mar-2026, 09:36 PM)PlantageBohémien schreef: Een van de grootste oorzaken van te weinig bewegen is dat steeds meer mensen in een stedelijke omgeving wonen, alle voorzieningen op een korte afstand hebben, daar maakt het weinig uit of je die korte afstand met of zonder motor doet, de fiets infrastructuur is zo gemaakt dat weinig inspanning nodig is, je zult er dus een andere manier van bewegen bij moeten zoeken
Met veel van wat je schrijft ben ik het eens, maar hiermee zeker niet. Juist een stedelijke omgeving nodigt uit tot bewegen, zeker als het een metropool betreft. Ik woon en werk binnen dezelfde stad, maar de kortste enigszins efficiente route naar mijn werk is 19 km, en er is (oke, met mijn fysieke conditie) niets sneller op die afstand dan de velomobiel, zelfs de auto niet.
Als je op een iets lager pitje wil bewegen is alles wat je hier moet doen niet de auto pakken; met de metro kan ik ook redelijk vlot op mijn werk zijn (binnen een uur, ipv in een half uur als ik serieus op de trappers ga staan), maar dan moet ik 3,3 km lopen/fietsen/steppen/whatever ik ook kies.
Ik pak binnen de stad lang niet altijd de velomobiel, duik zelfs best vaak de metro in (soms met m'n vouwfiets, zodat ik voor de terugweg een keuze heb), en zonder gek te doen liep ik daardoor gemiddeld zo'n 6 km per dag (heb hardlopen nu weer opgepakt, dus het stappengemiddelde in m'n ForeRunner is nu vertekend).

(28-Mar-2026, 11:15 PM)Bianca F schreef: Ik wou maar zeggen: deze man weet dat de e-bike niet goed voor hem is. Hij pleegt zelfs een investering om weer gewoon te gaan fietsen. En toch kiest hij voor de rit naar de supermarkt voor de e-bike.
Het is heel moeilijk om de gemakkelijke optie te laten staan.

We leven in een wereld waar gemak als positief geldt. Nu we AI hebben wordt ook het zelf denken steeds meer afgeschaft. (Lubach had daar een leuk stukje over. https://www.youtube.com/watch?v=xpedFIZFmhc&t=902s )
Interessante theorie, maar ik weet niet of je hier de juiste vraag stelt (en met jou heel veel anderen, maar dan in hun dagelijks leven).
Ja, het is gemakkelijk om in de auto te stappen om ergens te komen. Ja, het idee van E-assist in mijn Tuna komt weleens bij me op wanneer ik voor de 8e keer op 3 kilometer fietspad vanaf 40 km/h moet afremmen omdat er geen ruimte is om in te halen en de omafietser voor me met 10 km/h tegen de wind in ploetert.

De vraag is echter hoeveel gemak er daadwerkelijk is als ik daardoor weer meer moet doen om fit te blijven. Ik weet niet hoeveel mensen hier het weten, maar ik had echt een bierbuikje toen ik begon met velomobiel rijden. Ik weet dus nog hoeveel zwaarder ik me voelde en hoeveel meer moeite het toen kostte om de trap op te lopen.

De vraag is niet "Wil ik gemak of niet?", maar "Wanneer wil ik gemak? Nu heel even, of hopelijk tot de laatste dag?"

[Afbeelding: vo2max-decline.png]

For what it's worth: Ik zit nu ruim boven de groene lijn, en voel me daar prima Big Grin 

(28-Mar-2026, 11:15 PM)Bianca F schreef: Een verbod op e-bikes voor kinderen vind ik zo gek nog niet. Zoals we misschien ook toe gaan naar een verbod op smartphones voor kinderen.
We beschermen mensen toch ook tegen drugs?
Eens met dat E-bike verbod voor kinderen. M.b.t. drugs ben ik minder zeker, in ieder geval vraag ik me af of we dat op de juiste manier doen. De drooglegging in de VS heeft ook vooral meer criminaliteit en doden opgeleverd.
Ik denk dat mensen meer in contact brengen met het belang van een gezond lijf hebben een deel van het probleem oplost.

(, 01:23 PM)Tijanus schreef: De wet is soms hard, maar vrijwel altijd traag.
Niet alles wat illegitiem is, is (of wordt) ook illegaal.
Om dezelfde reden is lang niet alles wat legaal is ook legitiem.
Dat vind jij, dat vind ik, maar het lijkt erop dat we hoe langer hoe meer in de minderheid zijn.
We leven in een tijd waarin zelfs de meerderheid van zij die leven met de Bijbel aan de kant van Goliath willen staan.

(11 uren geleden)Hardloper schreef: Ik denk dat het trouwens ook niet verkeerd is dat we last hebben van het BIS en het WIS. Zo hebben we ook onze momenten dat we lekker kunnen intervallen.
Dat intervallen lukt wel ja, zeker als er een stinkscooter achter me zit die vooral voor me wil rijden Big Grin Ik houd ze zelfs de brug op gewoon achter me Tongue
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , TimSch

Berichten in dit topic
RE: Tijd voor een rubriek "motoren"op dit forum. - door 365cycle - 10 uren geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Ervaringen met de Canu
Deze fiets is voor...Frutsel — 11:42 PM
Tijd voor een rubriek "motoren"op dit f...
\Ik wou maar zegge...Frutsel — 11:31 PM
Probleem met Shimano kabel omdraai dra...
Ik heb een vermoeden...Bob Hagendijk — 11:08 PM
Deze is hier ook wel...365cycle — 10:49 PM
Probleem met Shimano kabel omdraai draa...
In nieuwe berichten ...Roepers — 10:48 PM
De Waterlandse Liggers
Altijd leuk die foto...Bianca F — 10:36 PM
De Waterlandse Liggers
Gisteren reden de Wa...GertBr — 09:53 PM
Shimano 105 kabel omdraaien ?
Wat je dan nodig heb...Jeroen S — 09:21 PM
Ik red het nog wel z...Jeroen S — 09:14 PM
Ervaringen met de Canu
Die Ukjes groeien so...Jeroen S — 08:59 PM
gideon — 07:21 PM
Of de TS bedoelt d...ZoefZoef — 07:09 PM
Of de TS bedoelt dat...gideon — 07:00 PM
Doe maar een foto, w...ZoefZoef — 06:43 PM
Mijn opmerking was...Bob Hagendijk — 06:26 PM
Maar laten we het ...365cycle — 06:15 PM
Laten we deze discus...Bob Hagendijk — 06:01 PM