Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Speling achterwiel - doorrijden?
#38
En na de ritten van vandaag toch weer wat speling. Minimaal maar toch.

De passing lijkt te ruim. En ligt het wellicht niet eens aan de lagers.
Bovendien uit feedback van de dealer: de passing voor de buitenste lager, die bij de bout, is wel vaker net te ruim.
Geweest en blijkbaar nog steeds.

Ik ga groen Loctite 638 bestellen om de lagers in te lijmen. Wordt vervolgd.

Verder interessante info van het Duitse forum
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1413339
Deepl.com vertaling:
Velomobiel.nl geschreven. Hier het antwoord.
=====================================
Alle velomobielen met dezelfde naaf hebben speling op het achterwiel. DF, A7, Milan, Quest, Snoek. M9 en A9 zullen dit dus ook hebben.
Er zitten dunne lagers in met een gat van 19 mm. Deze lagers zijn licht maar zacht en de buitenring kan worden samengedrukt als de lagering te strak zit. Normaal is een 0,02 mm kleinere diameter van de naaflagerpassing goed.
De lagerpassing in de naaf mag echter niet zo klein zijn, omdat het lager dan moeilijk loopt. Vaak gaan de lagers in de naaf bewegen, of drukken de aluminium spacers iets in en worden ze korter. Dat geeft ook wat speling.
Met te veel speling wordt de fiets onstabiel bij hogere snelheden.
Oplossing: lijm de lagers met Loctite 638 in de naaf en plaats 1 mm langere spacers tussen de cassette en de achterbrug.
=====================================
Antwoord }


Berichten in dit topic
Speling achterwiel - doorrijden? - door Hoekie - 07-Sep-2025, 03:35 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Willeke_IGKT - 07-Sep-2025, 04:04 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Hoekie - 07-Sep-2025, 04:05 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Jeroen S - 07-Sep-2025, 04:44 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door blokdoorn - 07-Sep-2025, 04:56 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door TimSch - 07-Sep-2025, 05:49 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Gideonaut - 07-Sep-2025, 06:31 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Hoekie - 07-Sep-2025, 06:45 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door datakneder - 07-Sep-2025, 07:06 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Jeroen S - 07-Sep-2025, 08:01 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Hoekie - 07-Sep-2025, 10:00 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Jeroen S - 08-Sep-2025, 07:32 AM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door TimSch - 08-Sep-2025, 07:59 AM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door melle z - 08-Sep-2025, 12:37 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Hoekie - 08-Sep-2025, 03:52 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Willeke_IGKT - 08-Sep-2025, 07:46 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Hoekie - 08-Sep-2025, 10:46 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Jeroen S - 09-Sep-2025, 07:36 AM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door TimSch - 09-Sep-2025, 08:47 AM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door twilwel - 09-Sep-2025, 09:33 AM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Sjoerd-p - 09-Sep-2025, 09:09 AM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door TimSch - 17-Sep-2025, 01:31 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door melle z - 17-Sep-2025, 03:11 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door TimSch - 17-Sep-2025, 05:37 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door melle z - 17-Sep-2025, 06:25 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Boyd Maduro - 17-Sep-2025, 07:11 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door melle z - 17-Sep-2025, 07:59 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Hoekie - 26-Sep-2025, 07:38 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Hoekie - 08-Feb-2026, 09:48 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Hoekie - 14-Feb-2026, 08:46 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Jeroen S - 15-Feb-2026, 12:44 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Hoekie - 15-Feb-2026, 02:02 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door melle z - 15-Feb-2026, 02:38 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Hoekie - 15-Feb-2026, 03:14 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door melle z - 15-Feb-2026, 03:38 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Hoekie - 15-Feb-2026, 03:58 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Hoekie - 16-Feb-2026, 08:18 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Hoekie - 16-Mar-2026, 04:07 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Arend-Jan - 16-Mar-2026, 06:42 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door melle z - 16-Mar-2026, 06:47 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Arend-Jan - 17-Mar-2026, 10:10 PM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door 365cycle - 19-Mar-2026, 12:01 AM
RE: Speling achterwiel - doorrijden? - door Hoekie - 24-Mar-2026, 11:01 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
In een tochtje van 1...Lopopodium — 11:27 PM
Route tips gevraagd: Goes Esonstad
Zo, morgen de teru...Niels van der Wal — 09:13 PM
Kilometer topic
Na mijn retourtje Cl...TimSch — 07:49 PM
Milan 4.2
Bedankt, weet ni...Bobslee — 07:26 PM
Route tips gevraagd: Goes Esonstad
Zo, morgen de teru...Willeke_IGKT — 07:18 PM
Route tips gevraagd: Goes Esonstad
Zo, morgen de terugr...Hoekie — 05:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Gezien ik buiten nie...Gideonaut — 05:26 PM
Milan 4.2
Bedankt, weet niet...Wim -de roetsende — 05:24 PM
Milan 4.2
Nu wel te zien en di...Willeke_IGKT — 04:05 PM
Milan 4.2
Bedankt, weet niet w...Arend-Jan — 03:29 PM
Milan 4.2
Leuk lamineerklusje...Willeke_IGKT — 02:49 PM
Kilometer topic
Je rijdt ineens ser...Willeke_IGKT — 02:34 PM
Milan 4.2
Leuk lamineerklusje....Arend-Jan — 01:46 PM
Kilometer topic
Mei was een maand me...Bobslee — 12:43 PM
Kilometer topic
Op zaterdag is er ...Hardloper — 12:20 PM
Medeliggers onderweg
Ik hoop hoe dan ook ...Hardloper — 12:12 PM
Kilometer topic
Op vrijdag naar Dr...365cycle — 12:07 PM