Dat een driewielige velomobiel veel veiliger is, is op zich logisch. Erg versimpeld en zeker geen compleet verhaal, maar:
Als je rukwind van rechts krijgt heb je het meeste oppervlak achter je voorwielen. Als er iets tordeert gaat de achterkant dus het meest met de wind mee, dus naar links. Je rijdt dan dus een heel klein beetje "schuin", met de neus naar rechts. Als de achterkant een heel klein beetje naar links gaat en de voorwielen volgen hun spoor, dan sturen ze dus naar links, waardoor de "foute" richting als vanzelf gecorrigeerd wordt. Dit gaat heel lang goed, op rechte stukken kan een moderne velomobiel veel zijwind hebben (en zeker als er Milan op staat).
Een tweewieler vertoont dit gedrag niet, die gaat direct kiepen. Dan moet je dus actief naar links corrigeren, om je voorwiel weer "onder je gewicht te rijden"; Je gaat dus een beetje slingeren. Met snelheden zoals vandaag tijdens de LEL is dat alles behalve prettig. Bij lage snelheden met weinig stuuruitslag is het echter nog veel minder prettig.
Als je rukwind van rechts krijgt heb je het meeste oppervlak achter je voorwielen. Als er iets tordeert gaat de achterkant dus het meest met de wind mee, dus naar links. Je rijdt dan dus een heel klein beetje "schuin", met de neus naar rechts. Als de achterkant een heel klein beetje naar links gaat en de voorwielen volgen hun spoor, dan sturen ze dus naar links, waardoor de "foute" richting als vanzelf gecorrigeerd wordt. Dit gaat heel lang goed, op rechte stukken kan een moderne velomobiel veel zijwind hebben (en zeker als er Milan op staat).
Een tweewieler vertoont dit gedrag niet, die gaat direct kiepen. Dan moet je dus actief naar links corrigeren, om je voorwiel weer "onder je gewicht te rijden"; Je gaat dus een beetje slingeren. Met snelheden zoals vandaag tijdens de LEL is dat alles behalve prettig. Bij lage snelheden met weinig stuuruitslag is het echter nog veel minder prettig.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.