, 09:20 PM
(, 08:59 PM)de Boer schreef:(12-Oct-2025, 01:17 PM)blokdoorn schreef: Ik heb naar tevredenheid een standaard garmin mount op het vlakke deel, de varia zit dan dus vrij laag. Voor mij de enige plek omdat ik juist wat meer licht wilde als ik met cello helemaal zonder kap rij en dus de verlichting in de kap kwijt ben. De varia fingeert dan ook als remlichtvervanging. Bevalt me erg goed, ik koppel hem overigens niet aan telefoon of garmin, de knipperfunctie bij achteroprijdend verkeer vind ik erg effectief en geruststellend.
Wat mij opvalt zijn de vele Garmin varia’s in het wild. Ook bij racefietsers.
Maar..het is toch helemaal niet legaal? In de Wegenverkeerswet staat dat het achterlicht 1 lamp moet zijn en vast moet branden. Het mag niet knipperen. Het is natuurlijk gewoon een achterlamp met sensor. Hoe zit dat eigenlijk?
Groeten Henk
Fluctuatie is de felheid van het licht, is dat knipperen?
Ik zie knipperen als aan-uit-aan-uit-aan-uit. Ik denk dat dat voor de wet ook zo geldt, want anders zou zo'n beetje iedereen die met een dynamo op zn fiets rijdt illegaal zijn. Zo'n lamp fluctueert ook altijd wat in sterkte.
Of het legaal is of niet zou voor mij echt belangrijk zijn. Ik zet mn fietslampjes ook vaak op knipperen. Daar voel IK met beter en veiliger bij. Mag ook niet, want wetenschappelijk zou aangetoond zijn dat je met vaste verlichting beter zocht aar zou zijn. Ik heb daar een andere idee bij en als meneer of mevrouw agent me erop aanspreekt of wilt bekeuren zet ik n voor die keer wel even op niet-knipperen. Dat is me een keer gebeurd overigens. S nachts, in een burger auto.