3 uren geleden
Ik weet niet of er echt mensen zijn omgewaaid, maar (bijna) van de weg gewaaid zeker wel. Het probleem bij sommige velomobielen is ook dat deze een onderdruk situatie aan de lijzijde (waar de wind naar toe waait) creëert. Aan de Loefzijde heb je al druk van de wind. Beide werken dan samen, de ene trekt, de ander duwt. Soms nog in samenhang met een wat nerveuze besturing. Dit kan zorgen voor forse richtingsveranderingen, je stuurt ineens een stuk van de wind af.
Met de houten vm been ik ooit bijna om gegaan in een bochtje in de woonwerkroute. Aan de rand van het dorp. Ik zat al op 2 wielen, maar ruim binnen de veilige marge, toen ineens door een windstoot de fiets nog wat verder werd opgetild. Dat liep goed af, maar ik ben sindsdien wel iets voorzicxtiger. Ook met plotseling wisselende wind, in een dicht bos aan de wind zijde ineens een brede zijweg, hup wordt je zo naar het midden van de weg geblazen.
Hier het bochtje achter de boom langs, voor de Geluidswal. Ik moet daar rechts-links. https://www.google.nl/maps/@51.8882281,6...FQAw%3D%3D
Ook op de open dijkjes kan het wel eens spannend worden. Maar dan zit je wel op zo'n dag dat er code oranje is, voor windstoten wordt gewaarschuwd etc.
In de Milan heb ik echt nergens last van, hooguit waait daar de kap een beetje op, maar die wordt door de elastiekjes wel tegen gehouden. De wind zuigt dan echt de kap omhoog, wat het aanstroom profiel voor de wind verslechterd en dan daalt de kap weer. De eerste keer was het even schrikken. Ik rijd echter meestal met de open kap, dan merk je dat niet zo.
Op mijn woonwerk route komt de wind meestal van rechts, tussen deze gebouwen door. Daar heb je dan ook ineens windstoten, terwijl je bij het gebouw even uit de wind bent. Ook even opletten. https://www.google.nl/maps/@51.8739298,6...FQAw%3D%3D
Met de houten vm been ik ooit bijna om gegaan in een bochtje in de woonwerkroute. Aan de rand van het dorp. Ik zat al op 2 wielen, maar ruim binnen de veilige marge, toen ineens door een windstoot de fiets nog wat verder werd opgetild. Dat liep goed af, maar ik ben sindsdien wel iets voorzicxtiger. Ook met plotseling wisselende wind, in een dicht bos aan de wind zijde ineens een brede zijweg, hup wordt je zo naar het midden van de weg geblazen.
Hier het bochtje achter de boom langs, voor de Geluidswal. Ik moet daar rechts-links. https://www.google.nl/maps/@51.8882281,6...FQAw%3D%3D
Ook op de open dijkjes kan het wel eens spannend worden. Maar dan zit je wel op zo'n dag dat er code oranje is, voor windstoten wordt gewaarschuwd etc.
In de Milan heb ik echt nergens last van, hooguit waait daar de kap een beetje op, maar die wordt door de elastiekjes wel tegen gehouden. De wind zuigt dan echt de kap omhoog, wat het aanstroom profiel voor de wind verslechterd en dan daalt de kap weer. De eerste keer was het even schrikken. Ik rijd echter meestal met de open kap, dan merk je dat niet zo.
Op mijn woonwerk route komt de wind meestal van rechts, tussen deze gebouwen door. Daar heb je dan ook ineens windstoten, terwijl je bij het gebouw even uit de wind bent. Ook even opletten. https://www.google.nl/maps/@51.8739298,6...FQAw%3D%3D