03-Sep-2025, 02:15 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Sep-2025, 02:56 PM door efrolich.)
(03-Sep-2025, 12:14 PM)Lopopodium schreef: Nouja, of er vier standen zijn weet ik niet. De lichtste en de middelste worden nu sinds kort door de lichtste versnelling gebruikt. De zwaarste stand voor de middelste versnelling. De zwaarste versnelling heeft geen plek meer. Die zal wel op de denkbeeldige vierde stand staan.
Ik heb (ook) een klikbox.
Wat je beschrijft lijkt op een te strakke kabel. Ik weet niet goed hoe je een klikbox instelt op de SRAM, ik heb een kettinkje. Bij mijn naaf zou het zwaarste verzet, dus de 3e versnelling, ingeschakeld moeten zijn als ik de kabel los maak.Ik gok er op dat als je de klikbox los maakt de naaf dan in de 3e versnelling zou moeten staan...
Dit vond ik over de SRAM 3x7 spectro naaf...
https://manualzz.com/doc/22430207/sram-s...hub...?p=2
Helaas lijkt deze versie erg op de mijne dus met het kettinkje en niet de klikbox
Dit is ook intressant misschien...
https://sheldonbrown.com/sachs-internal.html
If a DualDrive or other three-speed hub with a pullrod doesn't shift properly, remove the clickbox and pull out the pullrod (which has a head with a screwdriver slot) as far as it will go, while spinning the rear wheel forward so the hub will shift. Stop the wheel, hold the rod in the outermost position with pliers, turn the crank forward and see whether the hub is in low gear (the wheel turns slower than the sprocket). Release the rod in two steps and you should get middle and high gear. If so, the problem is with the clickbox, shifter or cable, so replace those. Otherwise, the problem is internal.