(03-Sep-2025, 09:16 AM)Arend-Jan schreef: Als men 'bij normaal gebruik' zegt word ik altijd achterdochtig.
Inderdaad. Zal vast geen 2 jaar zijn. Ik las van iemand dat ie de knoopcel batterij ieder jaar uit voorzorg vervangt. Ook goed.
(03-Sep-2025, 09:16 AM)Arend-Jan schreef: De opmerking hierboven vind ik ook wel interessant: de derailleur is nog steeds kabelbediend?
Nee, alleen power naar de derailleur. Accu is er uit. Schakelen via een draadloos shifter.
![[Afbeelding: ec-axs-pod-ult-rght-dis-clamp-concave-c-...ormat=webp]](https://www.sram.com/globalassets/image-hierarchy/sram-product-root-images/electronic-controllers/electronic-controllers/ec-axs-pod-ultimate-c1/productassets_ec-axs-podu-c1_fg/ec-axs-pod-ult-rght-dis-clamp-concave-c-3q-s.png?w=800&quality=90&format=webp)
(03-Sep-2025, 09:16 AM)Arend-Jan schreef: Heb wel kort gefietst met een vm met elektronisch Di2 schakelsysteem erin en het schakelt inderdaad prachtig. Maar... mijn drie fietsen met mechanische 11-speed setups schakelen ook heel mooi, dus ik zie nog geen grote meerwaarde en heb geen zin in nog meer afhankelijkheid van accu's/batterijen.
Vandaar de power kabel van de derailleur naar de VM accu. Geen extra accu afhankelijkheid.
(03-Sep-2025, 09:16 AM)Arend-Jan schreef: Mijn racefiets schakelt trouwens wel mooier (sneller, lichter, directer) dan mijn velomobielen, en ik denk dat dat primair aan de kortere kabels ligt (en misschien ook aan de afmontage).
Precies de woorden die ik voor mijn huidige setup zou gebruiken.
Serieus, ik denk niet dat derailleur schakelen nog beter kan.