05-Aug-2025, 08:56 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Aug-2025, 09:00 PM door Coen__.)
(20-Jul-2025, 10:11 AM)twilwel schreef:(20-Jul-2025, 08:21 AM)Wim -de roetsende schreef: Dus lever die vm-en nou gewoon af met 90mm remmen. Dat halve kilootje extra gewicht is een halve bidon met water.
Of Sturmey Archer maakt eindelijk consequent goede 70mm trommelremmen met sterke veren. Er is nu domweg teveel variatie. De 90mm lijkt inder variatie in de kwaliteit te hebben. Dat moet bij de 70mm toch ook kunnen? Ik vind dat gewichtsverschil toch wel een ding en ben ook niet zo gelukkig met de kortere spaken..
Die kortere kabelloop ga ik in de gaten houden of het na verloop van tijd bijvoorbeeld kabelslijtage oplevert. De extra veer zit '`s winters in de zoute spray en ik verwacht dat die op een gegeven moment vervangen moet worden omdat ie door roest.
Ik maak me geen illusie dat SA goede 70mm remmen gaat maken voor zoń kleine doelgroep. Na verloop vanjaren zie ik dat er naar kostenbesparing wordt gestreefd bij de onderdeeltjes. met steeds slechtere 70mm als gevolg.
Of de 70mm is een massaproduct gericht op een niet-kritisch publiek (want die groep koopt toch wel de 90mm exemplaren?)?
Maar even los daarvan; ik heb alleen ervaring met de 90mm trommels qua velomobiel. Maar met "gewone" fietsen heb ik ook wel problemen gehad met SA trommelremmen. Het is altijd de oplopende schoen die zich vast hapt. Als dat gebeurd boeit het volgens mij totaal niet hoe sterk de veren zijn. Ik vijlde altijd een wat meer oplopende kant aan de oplopende remschoen om dat happen op te lossen. Dat hap-probleem bij is gezien de afmetingen natuurlijk inherent groter bij de 70mm trommels.
Ook best kans dat de 90mm trommels een doorontwikkeling zijn en dat ze daar de remschoen al direct verbeterd hebben om het happen te voorkomen? Ze slijten gok ik ook minder snel en daarmee gaan problemen zich natuurlijk sowieso pas later openbaren.
(20-Jul-2025, 08:21 AM)Wim -de roetsende schreef: https://ligfietsers.nl/thread-1567-page-8.html
Hier vertelt Twilwel over de aanpassingen die hij heeft gedaan om de 70mm remmen goed werkend te krijgen in de Bülk.
Waarom schrijf ik dit hier in het Snoek-topic? Omdat ik stomverbaasd was dat de Snoek blijkbaar standaard wordt afgeleverd met 70mm remmen.
Ik heb nu 3x een vm met 70mm remmen gehad en nu 3x eentje met 90mm remmen. De Milan staat bij allebei, want daar heb ik na 1,5 jaar de 70mm wielen laten vervangen door 90mm wielen.
Ik wil echt nooit van mijn leven meer 70mm remmen. Altijd dat gedoe met het blijven hangen van de rem. Na iedere keer remmen moet je dan die remhendel weer met je hand terugduwen. Dat moet je toch niet willen in een vm van meer dan €10.000,-
Iemand die zo technisch is als Twilwel lost het probleem van die remmen blijkbaar gewoon op. Over die vaardigheden beschik ik niet. Dat iemand zoals hij zoveel moet doen om deze remmen goed te laten werken, spreekt volgens mij al voldoende tegen die remmen.
Dus lever die vm-en nou gewoon af met 90mm remmen. Dat halve kilootje extra gewicht is een halve bidon met water.
Niet alleen de Snoek; het hele assortiment is 70mm standaard, +€50 voor de 90mm exemplaren voor zover ik weet?
Je kunt trouwens direct naar een post linken; klik op dat blauwe nummer met het hekje ervoor en plak die link. Dus die post van Twilwel met de remverbeteringen is dan;
https://ligfietsers.nl/thread-1567-post-...l#pid65824
Dat werkt betrouwbaarder dan naar een pagina linken, want als iemand meer / minder posts per pagina weergeeft (of dat voor iedereen gebeurd na forum update oid) dan staat er straks heel wat anders op die pagina 8 dan nu.