, 10:30 AM
(, 08:00 AM)Jeroen S schreef: @datakneder, meet vooral ook de afmetingen van de stangen en hun bevestigingspunten die schuin van voor naar de wielophanging lopen. De positie daarvan is erg belangrijk voor het virtuele draaipunt.
[...]
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk kan maken?
Ik hoop dat ik het begrepen heb. Ik heb een idee dat ik het begrijp, maar ik zal eens kijken waar ik uitkom met dat virtuele punt en het contactpunt van de band met de weg, zoals de constructie nu is.
Ik zou er voor kunnen kiezen om alle punten 4 cm naar buiten te zetten, dan blijven alle punten hetzelfde, inclusief de virtuele. Alleen zal dan het virtuele draaipunt van elk wiel niet meer samenvallen, maar 8 cm uit elkaar liggen. Dat virtuele draaipunt ligt bij mijn fiets ongeveer 3,5 meter uit de middellijn op de dwarslijn van het achterwiel. Of die 8 cm veel van invloed zullen zijn op de bandenslijtage weet ik niet, maar ik verwacht niet zo veel.
Echter de mast hebben we ook al eens verzet omdat die niet verticaal stond. Dus zou het mij niet verbazen als ook de constructie van de stuurinrichting niet super-precies is. Dit wordt mede ingegeven doordat de camber van beide wielen totaal niet hetzelfde is. Bij één wiel ligt de bovenkant 11,5 cm naar binnen, terwijl de andere 10 cm naar binnen ligt.
Omdat het stuurgedrag me best bevalt, wil ik niet heel veel afwijken van de huidige constructie, maar wel optimaliseren. Het opmeten als alles nog bevestigd is in het voertuig is vrij grof. En dan blijkt dat mijn linkerwiel een virtueel draaipunt heeft dat meer dan een halve meter afwijkt van die van het rechter draaipunt. Als alles straks gedemonteerd is kan ik de maten tot op de millimeter nauwkeurig bepalen en hoop ik dat zal blijken dat ze dichter bij elkaar liggen.