04-Aug-2025, 09:51 AM
Ik ga even dit topic afstoffen hoor! :-)
Ik zit momenteel erg te brainstormen over hoe ik extra ventilatie in mijn Milan SL krijg. Het is een Mk3, dus standaard voorzien van precies niks qua ventilatie
De opties die ik nu overweeg:
- nacaduct in de combikap: wil ik wel zelf doen, dus bakje eronder 3D printen (bestaan er toevallig bruikbare ontwerpen hier op het forum? Ik vind ze zo snel niet in de bekende databases) en carbon zagen. Ik vind dit wel wat spannend omdat ik weinig tot geen speling heb voor mijn knieën, dus moet daar niet voor in de weg zitten. En wil wel iets afsluitbaars wat niet lekt natuurlijk. Die kap lekt al genoeg (moet ik ook nog iets voor bedenken
)
- gat voor in de neus: op zich makkelijk te realiseren. Ik zie wel dat ik dan moet zagen waar de boven- en onderschaal aan elkaar gelamineerd zijn, zou dat nog gevolgen hebben voor de stijfheid/constructie? Verder is er dan het vraagstuk: hoe krijg ik de frisse lucht bij mijn bovenlijf? Want de SL heeft geen trapasbuis die je als kanaal kan gebruiken (is in een bocht krom, heeft dus geen uitstroommogelijkheid). Ik dacht al aan een 3D geprint buizenstelsel, misschien zelfs met een splitsing naar links en rechts. Maar zoveel ruimte is er ook weer niet in de SL. (Het blijft een maatpak, geen joggingpak
)
- Zijruitjes kap aanpassen zodat ze open kunnen. (schuiven o.i.d.). Maar dat is wel in combinatie met meer lucht die binnenkomt van voren ergens.
- Er zitten in de staart nu zo'n anderhalf gat (een fatsoenlijke en een kleintje). Ik zie in de recentere SLs van Noorderligters meerdere gaten. Een paar bij maken is natuurlijk zo gebeurd. Hoeveel effect kan ik daarvan verwachten? Iemand ervaring?
Dank voor het meedenken maar weer!
Ik zit momenteel erg te brainstormen over hoe ik extra ventilatie in mijn Milan SL krijg. Het is een Mk3, dus standaard voorzien van precies niks qua ventilatie

De opties die ik nu overweeg:
- nacaduct in de combikap: wil ik wel zelf doen, dus bakje eronder 3D printen (bestaan er toevallig bruikbare ontwerpen hier op het forum? Ik vind ze zo snel niet in de bekende databases) en carbon zagen. Ik vind dit wel wat spannend omdat ik weinig tot geen speling heb voor mijn knieën, dus moet daar niet voor in de weg zitten. En wil wel iets afsluitbaars wat niet lekt natuurlijk. Die kap lekt al genoeg (moet ik ook nog iets voor bedenken

- gat voor in de neus: op zich makkelijk te realiseren. Ik zie wel dat ik dan moet zagen waar de boven- en onderschaal aan elkaar gelamineerd zijn, zou dat nog gevolgen hebben voor de stijfheid/constructie? Verder is er dan het vraagstuk: hoe krijg ik de frisse lucht bij mijn bovenlijf? Want de SL heeft geen trapasbuis die je als kanaal kan gebruiken (is in een bocht krom, heeft dus geen uitstroommogelijkheid). Ik dacht al aan een 3D geprint buizenstelsel, misschien zelfs met een splitsing naar links en rechts. Maar zoveel ruimte is er ook weer niet in de SL. (Het blijft een maatpak, geen joggingpak

- Zijruitjes kap aanpassen zodat ze open kunnen. (schuiven o.i.d.). Maar dat is wel in combinatie met meer lucht die binnenkomt van voren ergens.
- Er zitten in de staart nu zo'n anderhalf gat (een fatsoenlijke en een kleintje). Ik zie in de recentere SLs van Noorderligters meerdere gaten. Een paar bij maken is natuurlijk zo gebeurd. Hoeveel effect kan ik daarvan verwachten? Iemand ervaring?
Dank voor het meedenken maar weer!
Milan SL Mk3 #039 - Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt