@datakneder, meet vooral ook de afmetingen van de stangen en hun bevestigingspunten die schuin van voor naar de wielophanging lopen. De positie daarvan is erg belangrijk voor het virtuele draaipunt.
Die schuine stang, de min of meer rechte stang in het midden en de wielkast vormen een driehoek waarvan het meest buitenste puntje virtueel is. Dat kun je "zien" als je beide stangetjes verlengd tot voorbij de kogelkoppen. Verlengen tot je de driehoek compleet hebt, de punt wel ziet. En dan vanuit de bovenste bevestiging, die m8 in de wielkast, een lijn door die punt naar de grond trekken. Die loopt als het goed is iets schuin, wordt naar onderen breden, net als de wielen, en raakt de grond ongeveer in het midden van de band.
Dit punt heeft heel veel invloed op het stuurgedrag. Het bepaald bijvoorbeeld of je stuur naar binnen of naar buiten trekt bij enkelzijdig remmen.
Als je met de wielkast gaat schuiven, dan wordt die driehoek ook anders. Belangrijk is dat het virtuele draaipunt op dezelfde plek blijft zitten. Je moet van daaruit dus terugmeten via dat L profiel waarin de kogelkop zit, naar de wielkast om op de juiste plek uit te komen. De rechte stang blijft gelijk, de wand van de wielkast gaat naar buiten maar blijft wel haaks op de rijrichting. de korte kant van de driehoek moet het zelfde blijven, daarvoor moet je dus de wielkast zijde en de schuine zijde korter maken.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk kan maken?
Die schuine stang, de min of meer rechte stang in het midden en de wielkast vormen een driehoek waarvan het meest buitenste puntje virtueel is. Dat kun je "zien" als je beide stangetjes verlengd tot voorbij de kogelkoppen. Verlengen tot je de driehoek compleet hebt, de punt wel ziet. En dan vanuit de bovenste bevestiging, die m8 in de wielkast, een lijn door die punt naar de grond trekken. Die loopt als het goed is iets schuin, wordt naar onderen breden, net als de wielen, en raakt de grond ongeveer in het midden van de band.
Dit punt heeft heel veel invloed op het stuurgedrag. Het bepaald bijvoorbeeld of je stuur naar binnen of naar buiten trekt bij enkelzijdig remmen.
Als je met de wielkast gaat schuiven, dan wordt die driehoek ook anders. Belangrijk is dat het virtuele draaipunt op dezelfde plek blijft zitten. Je moet van daaruit dus terugmeten via dat L profiel waarin de kogelkop zit, naar de wielkast om op de juiste plek uit te komen. De rechte stang blijft gelijk, de wand van de wielkast gaat naar buiten maar blijft wel haaks op de rijrichting. de korte kant van de driehoek moet het zelfde blijven, daarvoor moet je dus de wielkast zijde en de schuine zijde korter maken.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk kan maken?