28-Jul-2025, 12:24 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Jul-2025, 12:30 AM door Coen__.)
(28-Jul-2025, 12:17 AM)365cycle schreef:(28-Jul-2025, 12:13 AM)Coen__ schreef: In dezelfde logica zouden mensen die in sociale isolatie leven met een uitkering een langere gevangenisstraf krijgen dan mensen met een drukke baan en familie..Die metafoor slaat als een tang op een varken:
gevangenisstraffen zijn niet alleen een straf zijn voor degene die ze opgelegd krijgt, maar ook bedoeld om een crimineel uit z'n milieu te halen.
Ja, maar als diegene in de vrije wereld zeg maar niet echt een leven had, dan is het minder een straf, net zoals met een hoog inkomen die 100 euro verkeersboete minder een straf is.
Er zijn nog meer eigenschappen trouwens van gevangenisstraf; Het ontslaat gedupeerden van de sociale "plicht" wraak te nemen.
(28-Jul-2025, 12:17 AM)365cycle schreef: in een gevangenis leef je niet in een isolement, tenzij je het echt bont maakt.Ik had het over het leven voor de bak, niet er in.
(28-Jul-2025, 12:17 AM)365cycle schreef: met jouw vergelijking zou de kans op hoge bekeuringen mensen hun beroepenkeuze gaan beïnvloeden. Lijkt me niet bepaald wenselijk.
Huh wat?
(28-Jul-2025, 12:17 AM)365cycle schreef: in een sociaal isolement leven is echt een vrije keuze. Een bepaald beroep hebben niet, zeker niet voor de mensen die het nu al doen. Dit kan je deels oplossen met een overgangsregeling, maar dat wordt een administratieve draak.Wat heeft het hebben van een bepaald beroep te maken met de discussie van relatief straffen?
(28-Jul-2025, 12:17 AM)365cycle schreef: als laatste natuurlijk; een financiële boete is qua meetbaarheid veel eenvoudiger te doseren dan de impact op iemands leven.
Ja, dat is inderdaad wel een dingetje. Maar dan nog; gaan we dan kijken naar belastbaar inkomen of pakken we er ook (versteend) vermogen bij?
(28-Jul-2025, 12:17 AM)365cycle schreef: Als je het niet eens bent met het feit dat dat oneerlijk is... tsja, dan zijn we het oneens en laat ik het erbij Wink
Nee dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat je dan dat argument van de gedifferentieërde gevangenisstraffen ook gaat krijgen.
Dat "kijken naar de impact" zien we nu vooral bij inname rijbevoegdheid; waar mensen die claimen hun rijbewijs voor hun werk nodig te hebben het sneller terugkrijgen... veelal zonder hun rijgedrag aan te passen.
Hier in het oosten was een keer een zaak met een jonge gast die z'n rijbewijs kwijt was. Hij zei tegen de rechter dat hij al genoeg gestraft was, want telkens als hij in de auto stapte zag hij het slachtoffer (van zijn roadrage) weer voor zich. En hij wilde graag wel asap zijn rijbewijs terug, want hij wilde vrachtwagen chauffeur worden...