, 03:37 PM
(12-Jul-2025, 03:18 PM)PieterTrapt schreef:Verbazen doe ik mij steeds als ik dit soort lijsten voorbij zie komen, ik zag een week geleden nog een bericht uit Duitsland, ook 500 fietsers dood in het verkeer per jaar, dat zijn de inwoners van een klein dorp per jaar, in 2/3 jaar een groter dorp, alle inwoners weg, alsof we dat maar moeten aanvaarden, kunnen we luchtig over doen, risico van fietsen ?(11-Jul-2025, 11:56 PM)Martin van Mourik schreef: Ik begrijp er geen hol van eigenlijkGoede punten, hier zijn de cijfers over doden (en daarnaast zijn er nog veel meer ongevallen die niet dodelijk aflopen)
Dode fietsers ten gevolge van botsing met:
-andere fiets: 56 dode fietsers
-auto: 504 dode fietsers
-motor/scooter: 41 dode fietsers
-vrachtauto/bus: 113 dode fietsers
-vast object (paal, muur enz.): 52 dode fietsers
-onbekend: 53 dode fietsers
-zonder botsing onderuit gegaan: 380 (!) dode fietsers
(Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/15/...en-in-2023)
Ik heb geen idee hoeveel van de slachtoffers "te hard" fietsten en in hoeverre een maximumsnelheid zou helpen. Op het eerste gezicht lijken mij de oorzaken vooral het autoverkeer (auto, bus, vrachtwagen) en ik denk ook de fietsinfrastructuur. 'Zonder botsing onderuit gegaan' gebeurt vaker bij slechte fietspaden, paaltjes, gaten in de weg e.d.
Ik ben zelf vorige herfst (donker, regen) onderuit gegaan op de racefiets tegen een volkomen overbodig, donkergrijs (!) verkeersheuveltje op een heel rare plek, zonder verlichting, zonder bordje, zonder witte markering - als gemeenten dit soort onzin weghalen krijg je minder valpartijen. Maar ja, dat kost geld hè?
Maar natuurlijk zal snelheid altijd iets schelen. Als je de maximumsnelheid op 0 km/u zet, dan heb je helemaal geen doden meer
Zelf denk ik weleens na of we niet een maximum leeftijd moeten stellen aan fietsen op een tweewieler, bijvoorbeeld 60 jaar, veel ouderen overschatten zich zelf, hebben nauwelijks conditie door een zittend leven, en gaan dan in het weekend met de fiets opweg, dat is te weinig voor een fiets waarbij je hoofd 2 meter boven het wegdek zweeft, dan kan een klap hard aankomen.
Wat me ook vaak opvalt is dat opstappen bij oversteken of een voorrangsweg oprijden, hoe onbeholpen dat soms gebeurd, niet aan te zien, dat gaat met mijn trike veel beter, links rechts een paar keer kijken, en dan de weg op, een beetje extra power er bij met duimengas, en je zit zo op snelheid met het andere verkeer mee.