11-Jul-2025, 12:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Jul-2025, 01:25 PM door PieterTrapt.)
Wat vinden wij hier van?
Experiment in Nederland met maximumsnelheid op fietspad moet ongelukken terugdringen
11 juli 2025 - Gemeenten kunnen, als het aan het kabinet ligt, vanaf volgend jaar gaan experimenteren met een maximumsnelheid op fietspaden. De maatregel is bedoeld om het aantal fietsongelukken terug te dringen.
Dat voorstel staat in een meerjarenplan voor fietsveiligheid, dat demissionair minister Tieman (Infrastructuur) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Hij wil "de massa- en snelheidsverschillen op het fietspad" verminderen. Hij heeft nog niet bepaald hoe hoog de maximum snelheid moet worden. Dat is aan de gemeenten zelf.
Behalve met de maximumsnelheid voor elektrische fietsen kunnen gemeenten ook bekijken of het werkt om elektrische bakfietsen waarmee goederen worden vervoerd te verplaatsen van het fietspad naar de rijbaan.
'Maatwerk nodig'
Concrete wetgeving is nog niet in de maak. Tieman wil eerst kijken wat de experimenten opleveren. Aan de hand daarvan wordt bepaald of de verkeersregels overal moeten worden aangepast. Hij wijst erop dat het fietsverkeer in de stad iets anders is dan "in het buitengebied", en dat er daardoor misschien "wat meer maatwerk" nodig is. Tegelijkertijd wil hij straks ook geen "lappendeken" aan verschillende maatregelen.
Tieman schrijft aan Kamer dat er in 2024 675 mensen omkwamen in het verkeer en dat ruim een derde daarvan op de fiets zat. In 2023 raakten naar schatting 7400 personen ernstig gewond, van wie 70 procent door een fietsongeval.Voor aanvang van de ministerraad vanmorgen zei hij dat het fietspad van nu heel anders is dan het fietspad van tien jaar geleden "door alle ontwikkelingen in mobiliteit". Met name het aantal ongelukken met fatbikes baart hem zorgen.
Bron: https://nos.nl/artikel/2574600-experimen...rugdringen
=========
Ik weet niet wat ik hiervan moet denken. Paar gedachten:
1) worden nu de ligfietsers en de racefietsers de dupe?
2a) is dit wel haalbaar? De politie is niet in staat de snelheid van (fatbikes) te controleren, zijn ze dan wél in staat de snelheid te controleren van (fatbikes + e-bakfietsen + e-bikes + gewone fietsen + racefietsen + ligfietsen) ?
2b) alle fatbikes en e-bikes met gashendel zijn nu al verboden; sneller rijden dan 25 km/u is nu al verboden. Waarom handhaven ze dat niet?
3) of is het Kabinet nu gewoon het probleem aan het verplaatsen? Zelf kunnen ze geen oplossing bedenken, nu moeten de gemeenten het maar oplossen.
4) moet je niet de fietser méér ruimte geven? Als autowegen te vol zijn, dan gaan ze die verbreden. Dus als fietspaden te vol zijn, dan moeten ze die ook maar breder maken.
Experiment in Nederland met maximumsnelheid op fietspad moet ongelukken terugdringen
11 juli 2025 - Gemeenten kunnen, als het aan het kabinet ligt, vanaf volgend jaar gaan experimenteren met een maximumsnelheid op fietspaden. De maatregel is bedoeld om het aantal fietsongelukken terug te dringen.
Dat voorstel staat in een meerjarenplan voor fietsveiligheid, dat demissionair minister Tieman (Infrastructuur) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Hij wil "de massa- en snelheidsverschillen op het fietspad" verminderen. Hij heeft nog niet bepaald hoe hoog de maximum snelheid moet worden. Dat is aan de gemeenten zelf.
Behalve met de maximumsnelheid voor elektrische fietsen kunnen gemeenten ook bekijken of het werkt om elektrische bakfietsen waarmee goederen worden vervoerd te verplaatsen van het fietspad naar de rijbaan.
'Maatwerk nodig'
Concrete wetgeving is nog niet in de maak. Tieman wil eerst kijken wat de experimenten opleveren. Aan de hand daarvan wordt bepaald of de verkeersregels overal moeten worden aangepast. Hij wijst erop dat het fietsverkeer in de stad iets anders is dan "in het buitengebied", en dat er daardoor misschien "wat meer maatwerk" nodig is. Tegelijkertijd wil hij straks ook geen "lappendeken" aan verschillende maatregelen.
Tieman schrijft aan Kamer dat er in 2024 675 mensen omkwamen in het verkeer en dat ruim een derde daarvan op de fiets zat. In 2023 raakten naar schatting 7400 personen ernstig gewond, van wie 70 procent door een fietsongeval.Voor aanvang van de ministerraad vanmorgen zei hij dat het fietspad van nu heel anders is dan het fietspad van tien jaar geleden "door alle ontwikkelingen in mobiliteit". Met name het aantal ongelukken met fatbikes baart hem zorgen.
Bron: https://nos.nl/artikel/2574600-experimen...rugdringen
=========
Ik weet niet wat ik hiervan moet denken. Paar gedachten:
1) worden nu de ligfietsers en de racefietsers de dupe?
2a) is dit wel haalbaar? De politie is niet in staat de snelheid van (fatbikes) te controleren, zijn ze dan wél in staat de snelheid te controleren van (fatbikes + e-bakfietsen + e-bikes + gewone fietsen + racefietsen + ligfietsen) ?
2b) alle fatbikes en e-bikes met gashendel zijn nu al verboden; sneller rijden dan 25 km/u is nu al verboden. Waarom handhaven ze dat niet?
3) of is het Kabinet nu gewoon het probleem aan het verplaatsen? Zelf kunnen ze geen oplossing bedenken, nu moeten de gemeenten het maar oplossen.
4) moet je niet de fietser méér ruimte geven? Als autowegen te vol zijn, dan gaan ze die verbreden. Dus als fietspaden te vol zijn, dan moeten ze die ook maar breder maken.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead