, 10:15 AM
Doorfietsroutes zijn voor mij niet te herkennen aan bordjes maar aan 'oude' infrastructuur. En wel specifiek kanalen en spoorwegen. Getogen in Tilburg in de jaren '70 en '80 ben ik opgegroeid met een vernieuwende infrastructuur voor fietsers. En het beste stuk was en is dat stuk tussen Tilburg en Oisterwijk langs het spoor.
Ook hier in Duitsland ligt bijvoorbeeld een stuk tussen Kranenburg en Kleve langs een oude spoorlijntje. Dat gaat vooral niet door alle dorpjes heen. JeroenS kent het wel en klaagt volgens mij ook over de drie verkeerslichten die automatisch afgesteld staan op sur place fietsers. En ja dat is niet fijn, maar het alternatief door al die dorpjes (met heuveltjes) is toch echt erger.
Het is alleen niet een gegeven. Die keer dat ik op het bels lijntje reed dacht ik: "Hier nooit weer". En naar Xanten neem ik niet de Alleenradweg. Ik moet wel toegeven dat de poortjes aan het begin en eind goed bedacht zijn. Je kunt er met 30 km/h prima doorslingeren, maar de kruisingen zijn onoverzichtelijk en met drukke wegen.
Ook zijn ze bezig met een (snel)fietspad tussen Wageningen en Ede. Dat wordt bij voorbaat al niks. Het idee is een fietsstraat, dat als consequentie heeft dat er een snelheidslimiet van 30 km/h is. Dan ben ik echt veel sneller als ik het binnenveld neem door de weilanden. Op de stukken die af zijn ben ik al onmogelijke drempels voor velomobielen tegengekomen.
Verder vind ik het flauw om af te geven op de ontwerpers. Wij zijn een marge in fietsend Nederland, en wat wij snel vinden is voor de meesten onnoemelijk hard. Bedenk even dat deelnemers aan Aldenhoven van dit weekend ook kunnen gaan klagen over onze routes omdat je er niet kunt doorfietsen (met 70 km/h).
Wel kunnen we ons bij de wegbeheerders bekender maken door met ze in gesprek te gaan. Ik blijf rare situaties aankaarten en vang misschien in 60% van de gevallen bot. Maar dan wordt 40% in ieder geval beter. En soms wordt je positief verrast. Laatst binnen 10 minuten een reactie van de gemeente Doetinchem met de mededeling dat ze er wat aan gingen doen.
Ook hier in Duitsland ligt bijvoorbeeld een stuk tussen Kranenburg en Kleve langs een oude spoorlijntje. Dat gaat vooral niet door alle dorpjes heen. JeroenS kent het wel en klaagt volgens mij ook over de drie verkeerslichten die automatisch afgesteld staan op sur place fietsers. En ja dat is niet fijn, maar het alternatief door al die dorpjes (met heuveltjes) is toch echt erger.
Het is alleen niet een gegeven. Die keer dat ik op het bels lijntje reed dacht ik: "Hier nooit weer". En naar Xanten neem ik niet de Alleenradweg. Ik moet wel toegeven dat de poortjes aan het begin en eind goed bedacht zijn. Je kunt er met 30 km/h prima doorslingeren, maar de kruisingen zijn onoverzichtelijk en met drukke wegen.
Ook zijn ze bezig met een (snel)fietspad tussen Wageningen en Ede. Dat wordt bij voorbaat al niks. Het idee is een fietsstraat, dat als consequentie heeft dat er een snelheidslimiet van 30 km/h is. Dan ben ik echt veel sneller als ik het binnenveld neem door de weilanden. Op de stukken die af zijn ben ik al onmogelijke drempels voor velomobielen tegengekomen.
Verder vind ik het flauw om af te geven op de ontwerpers. Wij zijn een marge in fietsend Nederland, en wat wij snel vinden is voor de meesten onnoemelijk hard. Bedenk even dat deelnemers aan Aldenhoven van dit weekend ook kunnen gaan klagen over onze routes omdat je er niet kunt doorfietsen (met 70 km/h).
Wel kunnen we ons bij de wegbeheerders bekender maken door met ze in gesprek te gaan. Ik blijf rare situaties aankaarten en vang misschien in 60% van de gevallen bot. Maar dan wordt 40% in ieder geval beter. En soms wordt je positief verrast. Laatst binnen 10 minuten een reactie van de gemeente Doetinchem met de mededeling dat ze er wat aan gingen doen.