10 uren geleden
Vandaag bericht dat in de provincie Utrecht de doorfietsroute F28 officieel geopend is.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3913936...en-utrecht
Ik heb de route van de F28 eens bekeken. Een voordeel van deze route is dat de klim van ongeveer 30 hoogtemeters naar de Stichtse Rotonde die je krijgt als je langs de N237 rijdt vermeden wordt. Daarvoor in de plaats krijg je dan een stuk van maar liefst 7,5 kilometer door de bebouwde kom van Den Dolder, Bilthoven en De Bilt met lekker veel kruispunten en afslagen. Plus nog extra stoplichten op de Biltse Rading bij de afrit en oprit van de A27, waar je meestal voor rood stil komt te staan, is mijn ervaring. Ik denk dat ik dan toch liever langs de N237 fiets.
Ik kom wel vaker in Utrecht en Amersfoort, maar ik ga bijna nooit van Amersfoort naar Utrecht of andersom.
Er is ook een doorfietsroute F225 van Veenendaal naar Utrecht, via Doorn, het dorp waar ik woonachtig ben.
https://www.provincie-utrecht.nl/onderwe...enendaal-0
Bij deze route hebben ze het helemaal bont gemaakt, door deze dwars door Driebergen heen te plannen. Met een stuk of tien kruispunten met stoplichten en flinke stukken verrot hobbeltegelfietspad is de Hoofdstraat / N225 door Driebergen heen een verschrikking. Ik heb deze route heel vlot leren vermijden toen ik in Doorn was gaan wonen. De Arnhemse Bovenweg is niet ideaal, maar stukken beter als je langs Driebergen richting Utrecht wilt. Daarna gaat doorfietsroute F225 ook nog door Odijk en door Bunnik heen. Met name Bunnik vind ik altijd vervelend om doorheen te rijden, beter kun je over de Parallelweg langs de A12 gaan. Odijk is redelijk goed te doen als je via de Singel gaat, een soort rondweg in het dorp. Je moet wel altijd alert zijn op honduitlaters daar, met name in het donker.
Tsja, ik ben wel iemand die graag doorfietst, maar ik behoor blijkbaar niet tot de doelgroep van dit soort projecten. Ik vermoed dat deze zogenaamde doorfietsroutes veel door dorpskernen en stadskernen heen gepland worden omdat ze daarmee in de ogen van de ontwerpers een groter publiek dienen. Maar als je echt wilt doorfietsen dan vermijd je de bebouwde kom zo veel mogelijk.
Dat brengt me bij een bron van ergernis over fietsinfrastructuur. Terwijl er voor gemotoriseerd verkeer vaak een hoofdweg of rondweg is waarmee je langs steden en dorpen kunt of er omheen, is dit voor fietsverkeer vaak onmogelijk. Vaak doordat de doorgaande weg of rondweg die mooi om de bebouwde kom heen loopt een stuk heeft dat exclusief voor gemotoriseerd verkeer is, zonder fietspad ernaast. De mogelijkheid om langs hoofdwegen door te fietsen zonder steden en dorpen in te moeten is er vaak niet.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3913936...en-utrecht
Ik heb de route van de F28 eens bekeken. Een voordeel van deze route is dat de klim van ongeveer 30 hoogtemeters naar de Stichtse Rotonde die je krijgt als je langs de N237 rijdt vermeden wordt. Daarvoor in de plaats krijg je dan een stuk van maar liefst 7,5 kilometer door de bebouwde kom van Den Dolder, Bilthoven en De Bilt met lekker veel kruispunten en afslagen. Plus nog extra stoplichten op de Biltse Rading bij de afrit en oprit van de A27, waar je meestal voor rood stil komt te staan, is mijn ervaring. Ik denk dat ik dan toch liever langs de N237 fiets.
Ik kom wel vaker in Utrecht en Amersfoort, maar ik ga bijna nooit van Amersfoort naar Utrecht of andersom.
Er is ook een doorfietsroute F225 van Veenendaal naar Utrecht, via Doorn, het dorp waar ik woonachtig ben.
https://www.provincie-utrecht.nl/onderwe...enendaal-0
Bij deze route hebben ze het helemaal bont gemaakt, door deze dwars door Driebergen heen te plannen. Met een stuk of tien kruispunten met stoplichten en flinke stukken verrot hobbeltegelfietspad is de Hoofdstraat / N225 door Driebergen heen een verschrikking. Ik heb deze route heel vlot leren vermijden toen ik in Doorn was gaan wonen. De Arnhemse Bovenweg is niet ideaal, maar stukken beter als je langs Driebergen richting Utrecht wilt. Daarna gaat doorfietsroute F225 ook nog door Odijk en door Bunnik heen. Met name Bunnik vind ik altijd vervelend om doorheen te rijden, beter kun je over de Parallelweg langs de A12 gaan. Odijk is redelijk goed te doen als je via de Singel gaat, een soort rondweg in het dorp. Je moet wel altijd alert zijn op honduitlaters daar, met name in het donker.
Tsja, ik ben wel iemand die graag doorfietst, maar ik behoor blijkbaar niet tot de doelgroep van dit soort projecten. Ik vermoed dat deze zogenaamde doorfietsroutes veel door dorpskernen en stadskernen heen gepland worden omdat ze daarmee in de ogen van de ontwerpers een groter publiek dienen. Maar als je echt wilt doorfietsen dan vermijd je de bebouwde kom zo veel mogelijk.
Dat brengt me bij een bron van ergernis over fietsinfrastructuur. Terwijl er voor gemotoriseerd verkeer vaak een hoofdweg of rondweg is waarmee je langs steden en dorpen kunt of er omheen, is dit voor fietsverkeer vaak onmogelijk. Vaak doordat de doorgaande weg of rondweg die mooi om de bebouwde kom heen loopt een stuk heeft dat exclusief voor gemotoriseerd verkeer is, zonder fietspad ernaast. De mogelijkheid om langs hoofdwegen door te fietsen zonder steden en dorpen in te moeten is er vaak niet.