10-Jun-2025, 08:34 AM
(09-Jun-2025, 01:51 PM)Hardloper schreef: Aangezien je actief bent op het DE zusterforum, kun je wel een schatting maken dat er zo'n 150 ofzo rondrijden. Ik zal het altijd wel een van Moof 4-wieler vinden. Beide hebben gewoon te veel hun eigen componenten willen bedenken, waar dan weer een storing in zit. Waarna je dure reparatie kosten hebt. Bedrijf failliet. Verder app afhankelijk. En dat je dan maar moet afwachten of je fiets wel lang blijft rijden heel lang.Eigen componenten bedenken gebeurt om twee redenen:
- Beter component dan standaard leverbaar
- Vendor lock-in
Met de vendor lock-in heb ik problemen. Toch begrijp ik het in sommige situaties wel; de fietswereld zit vol smerige concurrentie. Probeer bijvoorbeeld maar eens zakelijk fietsonderdelen in te kopen; o.a. Shimano verkoopt alleen via twee grote verdelers (Pon, en de naam van de andere ben ik vergeten). Bij sommige fabrikanten is dat niet eens omdat ze niet willen, maar omdat het ze contractueel verboden is via andere partijen te werken. Die grote verdelers stellen vervolgens weer allerlei eisen aan jouw bedrijf; je moet bijvoorbeeld een winkel en/of aangesloten dealers hebben als je hun onderdelen wil inkopen, en als je een dealer bent hebben ze eisen en wensen over de merken die je voert.
Een goed voorbeeld hiervan is ook de COVID-tijd: Velomobile World kon op dat moment niet zomaar doorgaan met fietsen bouwen, omdat bepaalde onderdelen gewoon niet geleverd werden. De leverancier had beperkte voorraad en grote merken (die veel groter inkopen) slokken dan alles op. I.p.v. een paar % minder fietsen van een grote partij bouwt de kleine partij wat hun betreft dan gewoon helemaal niets.
Wil je een nieuw en eigenwijs merk opzetten, dan is het dus goed mogelijk dat je bepaalde spullen niet kan inkopen. Er gaat dan weer ontwikkeltijd zitten in het realiseren van een alternatief. Behalve dat je dan sowieso je eigen ontwerp inzet (wat dus niet meer zomaar beschikbaar is als je failliet gaat), is het bij onderdelen waarvan je de productie uitbesteedt ook aantrekkelijk om die softwarematig te beveiligen, zodat jouw leverancier niet zomaar met anderen in zee kan gaan.
Als laatste is er bij VanMoof de standaard ingebouwde beveiliging; een VanMoof stelen gaat niet zomaar omdat het ding te traceren valt. Als dat er makkelijk uit te hacken is raakt het zijn waarde kwijt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.