, 08:54 AM
(05-Jun-2025, 04:50 PM)LowJob schreef:(03-Jun-2025, 12:47 AM)ZoefZoef schreef:Afstellen is niet heel lastig, als je de juiste stappen volgt. Ik wil wel helpen als je uit de buurt komt. Het geheel moet kloppen, zoals eerder gezegd slijtage van ketting en cassette, maar ook vaak onderschat, staat van binnen en buitenkabel, derailleur pad recht enz.(03-Jun-2025, 12:36 AM)Jeroen S schreef: Het gaat inderdaad niet werken met een 9 speed shifter en 10 speed cassette. Met een 9 speed cassette en en 9 speed derailleur die past bij de shifter zou het wel moeten werken. M5 gebruikt meestal sram gripshifts (attack geloof ik, die is shimano 9 speed compatibel, met lang handvat) met shimano derailleurs.
Derailleur achter is een Shimano XTR, gripshift is een sram attack (of rocket, kan ook) en de cassette is dus een 10 speed.
ALs ik het wiel omwissel met een naaf met 9-speed erop, zou het dan gewoon 1 op 1 gelijk moeten werken zonder probleem en dat ie dus gewoon perfect schakelt?
Zo'n derailleur afstellen, ik vind het een crime!
Volgens de fietsenmaker waar ik het leerde:
Schakelproblemen? Even snel de afstelling controleren, als dat niet werkt meteen kabels vervangen. 9 van de 10 keer is het dan gelijk opgelost. Dit natuurlijk vooral als je uurtarief meer waard is dan 10 binnenkabels, maar toch.
Ik kan ook wel helpen afhankelijk van 'in de buurt' (ik woon in Wassenaar)