Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Standaarden van hout
#1
Ik heb dit voorjaar van stukken resthout twee rudimentaire standaarden gemaakt voor mijn fiets, een voor het voorwiel, en een voor de achtervork. Al het gebruikte hout was gratis, de stukken vurenhout heb ik uit een afvalcontainer gehaald bij een huis waar men met een verbouwing bezig was. De stukken multiplex komen uit een bak met reststukken om gratis mee te nemen die ze soms bij de lokale bouwmarkt hebben staan.

[Afbeelding: fietsstandaard-voor.jpg]
[Afbeelding: fietsstandaard-achter.jpg]

Ik kan ze onafhankelijk van elkaar gebruiken of in combinatie. De combinatie van de twee standaarden is het stabielste, in de praktijk gebruik is ze bijna altijd samen.

[Afbeelding: fiets-met-standaard-voor.jpg]

[Afbeelding: fiets-met-standaard-achter.jpg]

[Afbeelding: fiets-met-standaard-achter-en-voor.jpg]

Die metalen hoeken gebruikt bij de standaard voor het voorwiel had ik nog liggen. Ze zijn best wel slap, het veert daardoor best wel een eind mee. Dat mijn fiets zo'n zwaar gevaarte is helpt daarbij ook niet. Het is met enig beleid wel werkbaar zo. Misschien voeg ik nog een keer schuine steunbalkjes toe om het steviger te maken.

De steun voor onder de achtervork heeft een uitsparing om de hydraulische kabel voor de achterrem door heen te laten lopen. Ik zet meestal eerst het voorwiel in de standaard, en daarna til ik de achterkant van de fiets op en plaats de achterstandaard er onder terwijl ik oplet dat die remkabel in de uitsparing terecht komt.

Ik vind het een grote vooruitgang om dit soort standaarden te hebben om onderhoud aan mijn fiets te doen.
Als ik de zitting met bagagedrager en al van de fiets afhaal dan heb ik een mooi zicht op de kettingloop. Met de steun onder de achtervork hangt het achterwiel vrij en kan ik goed zien wat er gebeurt terwijl ik de trappers draai en schakel.
Antwoord }
Bedankt door: martinR , Jeroen S , Hoekie , Willeke_IGKT , Lig-hen


Berichten in dit topic
Standaarden van hout - door Martin van Mourik - 17-May-2025, 10:55 PM
RE: Standaarden van hout - door Jeroen S - 17-May-2025, 11:29 PM
RE: Standaarden van hout - door Badass-cycles - 18-May-2025, 12:01 PM
RE: Standaarden van hout - door melle z - 18-May-2025, 04:26 PM
RE: Standaarden van hout - door Martin van Mourik - 18-May-2025, 08:07 PM
RE: Standaarden van hout - door melle z - 18-May-2025, 08:24 PM
RE: Standaarden van hout - door Fietsbennie - 19-May-2025, 10:19 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Van 155 naar 170 (Cranks)
Ik zou altijd max ...datakneder — 12:45 PM
Ervaringen met de Bülk
Mooi dat je dit geda...Hoekie — 12:43 PM
Van 155 naar 170 (Cranks)
Mocht het niet luk...Hoekie — 11:52 AM
Van 155 naar 170 (Cranks)
Wat Jeroen S zegt....datakneder — 11:45 AM
Van 155 naar 170 (Cranks)
;)365cycle — 11:37 AM
Van 155 naar 170 (Cranks)
Mocht het niet lukke...Hardloper — 11:18 AM
Van 155 naar 170 (Cranks)
1. Nu merk ik ook ...Hoekie — 11:02 AM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Ja die treintjes zij...Jeroen S — 08:27 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Heb je daarvoor het ...Jeroen S — 08:19 AM
Van 155 naar 170 (Cranks)
80 tanden is wel hef...Jeroen S — 08:16 AM
Medeliggers onderweg
vandaag tussen assen...Veloquest — 11:05 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag in de ochten...Schemerwoude — 10:15 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Ik zag zo'n fiets tr...365cycle — 07:39 PM
ICB nieuws over de vierwieler en de nie...
Dat is denk ik beide...365cycle — 07:31 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Toen ik het woord fi...Willeke_IGKT — 07:18 PM
Medeliggers onderweg
Vanochtend rond kwar...Bob Hagendijk — 06:43 PM
ICB nieuws over de vierwieler en de nie...
Ik heb weleens begre...Hardloper — 06:25 PM