Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe snel groeit de markt van ligfietsen?
#6
(20-Jan-2019, 10:36 PM)Bart Verbeek schreef:
(20-Jan-2019, 05:10 PM)Johan. schreef: Ligfiets is nooit bij het grote publiek doorgebroken. Niet iedereen ziet de voordelen of wil de voordelen zien. En, laten we eerlijk zijn, een ligfiets heeft ook nadelen.
Een van de voordelen is dat een ligfiets minder luchtweerstand heeft. Dit voordeel is minder relevant geworden door de opkomst van de elektrische fiets die wel massaal omarmt is.

Grappig. Ik kom juist bij een ligfiets uit, mede dankzij de mogelijkheid tot elektrische ondersteuning. Met een e-bike rechtopfiets kom ik prima uit de voeten hier binnen de eigen stad. Maar zodra ik naar een plaats in de buurt wil, loop ik tegen twee problemen op: zadelpijn en actieradius. Beide problemen worden opgelost door een ligfiets met elektrische ondersteuning.

Wat zijn dan precies die nadelen? Hadden die in die 35 jaar dan niet allang opgelost moeten zijn? Technisch is er wel een grote vooruitgang geboekt in die jaren, dat kan ik wel zien.

Er zijn nadelen aan een ligfiets. Mensen die niet van ligfietsen houden kunnen nog meer nadelen noemen: Duurder, zwaarder, langer, op- en afstappen, andere (regen)kleding, minder sociaal naast een bukfietser, minder zicht over autodaken en minder snel gezien worden. Dat laatste vooral voor trikes en lage ligfietsen.

De ligfiets kent geen kinderziektes meer. Het kaf is van het koren gescheiden. Was de ligfiets de vervanging voor de elektrisch ondersteunde fiets. Eerder genoemde nadelen kent de elektrische fiets niet. Ook de opkomst van de speedpedelec (bromfiets), toen nog vallende onder de snorfietsregels, heeft ook geen goed gedaan aan het imago van de ligfiets. Nu komen diverse elektrisch ondersteunde trikes weer in de verkoop, omdat ze op de rijbaan als onveilig gevoeld worden. Mede door een te lage kruissnelheid t.o.v. het overige autoverkeer.

De elektrisch ondersteunde trike heeft ook last van zijn imago. Het is een gehandicaptenvoertuig. Voor het werk wordt ie vergoed door het UWV, prive door de Wet maatschappelijke ondersteuning. Meestal kiest men dan voor een scootmobiel of een brommobiel. Een gehandicaptenvoertuig heeft wel als voordeel dat je vrijwel overal mag rijden. Je bent bevoorrecht, tenzij de Wet dat niet toestaat.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Hoe snel groeit de markt van ligfietsen? - door PietV* - 25-Jan-2019, 12:17 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
Als ik wordt ingehaa...Bart Verbeek — 07:03 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... ik eindelijk de ...datakneder — 06:54 PM
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
:cool: Het is...TimSch — 06:42 PM
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
Ik heb die mentali...Boyd Maduro — 06:15 PM
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
Ik heb die mentali...Hardloper — 06:14 PM
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
Een ligfietser met...Roepers — 06:12 PM
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
Ik heb die mentalite...Gideonaut — 05:38 PM
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
Een beetje ligfietse...Niels van der Wal — 05:22 PM
vm-en te koop
Ik kan je vertelle...365cycle — 05:09 PM
vm-en te koop
Heeft de Mk3 geen ...TimSch — 03:51 PM
vm-en te koop
Heeft de Mk3 geen de...Gideonaut — 03:42 PM
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
Het komt maar zelden...qv-tester — 02:54 PM
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
Nog eentje voor het...Hardloper — 02:44 PM
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
Ik kan van binnen oo...Lopopodium — 02:27 PM
vm-en te koop
Ik kan je vertellen ...Frutsel — 02:13 PM
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
Om maar te zwijgen v...Frutsel — 02:01 PM
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
Dat houden we zeker....365cycle — 01:51 PM