04-Apr-2025, 01:01 PM
(04-Apr-2025, 12:22 PM)Snoek043 schreef: Nog zoiets over dat afslaan, bij een auto zie je quasi altijd wat ie van plan is, bij een fietser nooit. Afslaan en je hand uitsteken, gebeurt misschien 2 op 10. Bij een auto kunnen we toch stellen dat dat meer richting 8 op 10 gaat dat ie zijn richtingaanwijzer gebruikt. Vaak zijn er ook specifieke vakken voorzien waar je kan afslaan met de wagen, bij een fietser is het veelal "ik moet hier naar links en ik doe lekker waar ik zin in heb". Ja, dat is dus allesbehalve veilig.
Inhalen is nog zoiets, Bij fietsers is inhalen niet verboden, op de meeste autowegen (ik spreek niet over snelwegen) is inhalen wel verboden. De kans dat een auto frontaal tegen een andere rijdt is met andere woorden veel kleiner dan fietsers onderling iets voorhebben. Dat het bij auto's onderling slechter uitdraait bij een ongeval doet er niet toe, de kans is kleiner door wegmarkeringen. Bij fietsers is de kans trouwens veel groter dat iemand op mijn gedeelte van de baan rijdt, zeker als fietspaden smaller zijn en fietsers met 2 of meer naast elkaar rijden. Wanneer fietsers andere fietsers inhalen, kijken ze ook zelden achterom. Bij het afslaan? Idem dito. Hand uitsteken zonder achterom te kijken? Gebeurt eens zo vaak, haal ik met de M5 of MTB in, wees maar zeker dat ik achterkom kijk.
Ik weet niet of jullie daar ook zo over kunnen ergeren. Ik kan geen enkele keer herinneren dat wanneer een auto mij wil inhalen, maar even zijn knipperlichten gebruikt. Ik heb echt iets van, gebruik AUB de knippers. Dan weet iedereen dat je mij wil inhalen. En nu moet ik het aan andere signalen opvangen.

Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.