04-Apr-2025, 12:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Apr-2025, 12:36 PM door Snoek043.)
@365 cycle
Zoals je al eerder aangaf gebruiken we onze fietsen voor verschillende doeleinden, echter kwam ik met de Snoek eveneens op fietspaden/autowegen waar naar mijn mening het contact met een automobilist veel positiever uitdraait dan met fietsers. Ik zal je een paar voorbeelden geven waaruit blijkt dat ik me veiliger voel tussen het autoverkeer.
Autowegen hebben duidelijke markeringen waar je niet zomaar over mag rijden, fietspaden zelden of nooit. De kans dat een autobestuurder zich op mijn rijstrook begeeft vanuit tegengestelde richting is uiterst klein, zoniet onbestaande. Enkel bij het afslaan kruis ik verkeer uit tegenovergestelde richting, anders nooit. Nog zoiets over dat afslaan, bij een auto zie je quasi altijd wat ie van plan is, bij een fietser nooit. Afslaan en je hand uitsteken, gebeurt misschien 2 op 10. Bij een auto kunnen we toch stellen dat dat meer richting 8 op 10 gaat dat ie zijn richtingaanwijzer gebruikt. Vaak zijn er ook specifieke vakken voorzien waar je kan afslaan met de wagen, bij een fietser is het veelal "ik moet hier naar links en ik doe lekker waar ik zin in heb". Ja, dat is dus allesbehalve veilig.
Inhalen is nog zoiets, Bij fietsers is inhalen niet verboden, op de meeste autowegen (ik spreek niet over snelwegen) is inhalen wel verboden. De kans dat een auto frontaal tegen een andere rijdt is met andere woorden veel kleiner dan fietsers onderling iets voorhebben. Dat het bij auto's onderling slechter uitdraait bij een ongeval doet er niet toe, de kans is kleiner door wegmarkeringen. Bij fietsers is de kans trouwens veel groter dat iemand op mijn gedeelte van de baan rijdt, zeker als fietspaden smaller zijn en fietsers met 2 of meer naast elkaar rijden. Wanneer fietsers andere fietsers inhalen, kijken ze ook zelden achterom. Bij het afslaan? Idem dito. Hand uitsteken zonder achterom te kijken? Gebeurt eens zo vaak, haal ik met de M5 of MTB in, wees maar zeker dat ik achterkom kijk.
In een drukke winkelstraat waar naast de baan (en waar wagens door de drukte stapvoets rijden) geparkeerde wagens staan met daarnaast fietspaden gevolgd door voetpaden en winkels, is de kans dat je daar met je velomobiel een ongeluk krijgt veel groter dan dat je tussen auto's aanschuift. Snelle pedelecs hebben net als velomobielen het recht om op het fietspad te rijden, maar wel aan maximaal 30 km/u. De zichtbaarheid is met zo'n velomobiel een stuk kleiner op dergelijke fietspaden. Sommigen maken dan de ridicule vergelijking met een klein kind op een fiets die je ook maar moet gezien hebben, alsof dat kind alleen op stap is. Niet dus, dat kind zit 9 van de 10 veilig en wel bij mama of papa in de kinderstoel. Fietsen ze toch samen op aparte fietsen, fietsen de kleintjes meestal dichtbij mama of papa aan de binnenzijde van het fietspad waarbij je nog steeds diegene eerst opmerkt die groter is (ouders).
Alle autobestuurders die met een fiets rijden hebben doorgaans een rijbewijs, maar niet alle fietsers hebben een rijbewijs op zak. Waarmee we kunnen stellen dat mensen zonder rijbewijs over het algemeen een slechtere kennis hebben van verkeersregels. Mensen die m.a.w. uitsluitend fietsen of wandelen lopen meer risico op een ongeval. Dat lijkt me de logica zelve omdat deze grote groep veel minder bewust is van regels en gevaren. Tenzij we spreken over de groep fietsers of wandelaars die bewustzijns- en educatiecampagnes volgen maar hoeveel zijn er dat? Mochten mensen om te wandelen en fietsen effectief een bepaalde cursus moeten volgen, zouden er veel meer bewustwording zijn en logischerwijze minder ongelukken. Op scholen wordt hier veel te weinig aandacht aan gegeven. Extra training zou hier niet misplaatst zijn, ook voor autobestuurders zou een opfriscursus na zoveel jaren verplicht moeten worden. Want ook ik ben me bewust, dat er tussen autobestuurders onderling, een enorme diversiteit aan persoonlijkheden zit waar een bepaalde groep het enorm verknoeit voor de rest.
Over dat meer naar het midden rijden is bij mij veelal niet van toepassing, zeker op een smal jaagpad, is het breder probeer ik het wel omdat er ook voetgangers wandelen en dan rijd ik automatisch meer naar het midden. Timo Eden reed tijdens onze rit in Duitsland ook pal in het midden met zijn Milan SL, hij deed het om precies dezelfde reden als jou. Echter was het veelal op 80 en 100 km/u wegen, dan lijkt me dat ergens logisch dat je je meer centraal posteert. Wanneer ik met de Snoek richting NL reed op een 70 baan, en er kwam een vrachtwagen van tegenovergestelde richting, reed ik toch meer naar de rechterkant, die windvlaag die ik vaak kreeg was vaak zodanig krachtig dat ik een meter opschoof.
Zoals je al eerder aangaf gebruiken we onze fietsen voor verschillende doeleinden, echter kwam ik met de Snoek eveneens op fietspaden/autowegen waar naar mijn mening het contact met een automobilist veel positiever uitdraait dan met fietsers. Ik zal je een paar voorbeelden geven waaruit blijkt dat ik me veiliger voel tussen het autoverkeer.
Autowegen hebben duidelijke markeringen waar je niet zomaar over mag rijden, fietspaden zelden of nooit. De kans dat een autobestuurder zich op mijn rijstrook begeeft vanuit tegengestelde richting is uiterst klein, zoniet onbestaande. Enkel bij het afslaan kruis ik verkeer uit tegenovergestelde richting, anders nooit. Nog zoiets over dat afslaan, bij een auto zie je quasi altijd wat ie van plan is, bij een fietser nooit. Afslaan en je hand uitsteken, gebeurt misschien 2 op 10. Bij een auto kunnen we toch stellen dat dat meer richting 8 op 10 gaat dat ie zijn richtingaanwijzer gebruikt. Vaak zijn er ook specifieke vakken voorzien waar je kan afslaan met de wagen, bij een fietser is het veelal "ik moet hier naar links en ik doe lekker waar ik zin in heb". Ja, dat is dus allesbehalve veilig.
Inhalen is nog zoiets, Bij fietsers is inhalen niet verboden, op de meeste autowegen (ik spreek niet over snelwegen) is inhalen wel verboden. De kans dat een auto frontaal tegen een andere rijdt is met andere woorden veel kleiner dan fietsers onderling iets voorhebben. Dat het bij auto's onderling slechter uitdraait bij een ongeval doet er niet toe, de kans is kleiner door wegmarkeringen. Bij fietsers is de kans trouwens veel groter dat iemand op mijn gedeelte van de baan rijdt, zeker als fietspaden smaller zijn en fietsers met 2 of meer naast elkaar rijden. Wanneer fietsers andere fietsers inhalen, kijken ze ook zelden achterom. Bij het afslaan? Idem dito. Hand uitsteken zonder achterom te kijken? Gebeurt eens zo vaak, haal ik met de M5 of MTB in, wees maar zeker dat ik achterkom kijk.
In een drukke winkelstraat waar naast de baan (en waar wagens door de drukte stapvoets rijden) geparkeerde wagens staan met daarnaast fietspaden gevolgd door voetpaden en winkels, is de kans dat je daar met je velomobiel een ongeluk krijgt veel groter dan dat je tussen auto's aanschuift. Snelle pedelecs hebben net als velomobielen het recht om op het fietspad te rijden, maar wel aan maximaal 30 km/u. De zichtbaarheid is met zo'n velomobiel een stuk kleiner op dergelijke fietspaden. Sommigen maken dan de ridicule vergelijking met een klein kind op een fiets die je ook maar moet gezien hebben, alsof dat kind alleen op stap is. Niet dus, dat kind zit 9 van de 10 veilig en wel bij mama of papa in de kinderstoel. Fietsen ze toch samen op aparte fietsen, fietsen de kleintjes meestal dichtbij mama of papa aan de binnenzijde van het fietspad waarbij je nog steeds diegene eerst opmerkt die groter is (ouders).
Alle autobestuurders die met een fiets rijden hebben doorgaans een rijbewijs, maar niet alle fietsers hebben een rijbewijs op zak. Waarmee we kunnen stellen dat mensen zonder rijbewijs over het algemeen een slechtere kennis hebben van verkeersregels. Mensen die m.a.w. uitsluitend fietsen of wandelen lopen meer risico op een ongeval. Dat lijkt me de logica zelve omdat deze grote groep veel minder bewust is van regels en gevaren. Tenzij we spreken over de groep fietsers of wandelaars die bewustzijns- en educatiecampagnes volgen maar hoeveel zijn er dat? Mochten mensen om te wandelen en fietsen effectief een bepaalde cursus moeten volgen, zouden er veel meer bewustwording zijn en logischerwijze minder ongelukken. Op scholen wordt hier veel te weinig aandacht aan gegeven. Extra training zou hier niet misplaatst zijn, ook voor autobestuurders zou een opfriscursus na zoveel jaren verplicht moeten worden. Want ook ik ben me bewust, dat er tussen autobestuurders onderling, een enorme diversiteit aan persoonlijkheden zit waar een bepaalde groep het enorm verknoeit voor de rest.
Over dat meer naar het midden rijden is bij mij veelal niet van toepassing, zeker op een smal jaagpad, is het breder probeer ik het wel omdat er ook voetgangers wandelen en dan rijd ik automatisch meer naar het midden. Timo Eden reed tijdens onze rit in Duitsland ook pal in het midden met zijn Milan SL, hij deed het om precies dezelfde reden als jou. Echter was het veelal op 80 en 100 km/u wegen, dan lijkt me dat ergens logisch dat je je meer centraal posteert. Wanneer ik met de Snoek richting NL reed op een 70 baan, en er kwam een vrachtwagen van tegenovergestelde richting, reed ik toch meer naar de rechterkant, die windvlaag die ik vaak kreeg was vaak zodanig krachtig dat ik een meter opschoof.