24-Sep-2024, 06:23 PM
Tsja. uit:
https://www.veiligheid.nl/actueel/e-bike...rsenletsel
Het letsel van jonge slachtoffers op een fatbike is vaak ernstig. Zo heeft 24% van de slachtoffers in de leeftijd van 12 tot en met 15 jaar hersenletsel. Ook bij de e-bike slachtoffers van dezelfde leeftijd zien we meer hersenletsel (22%) dan bij ongevallen op een normale fiets (12%).
Martijntje Bakker: ‘Het pleidooi om regels gelijk te trekken voor zowel de elektrische fiets als fatbike is om meerdere redenen zinvol. Niet alleen omdat ze lastig van elkaar te onderscheiden zijn, maar vooral ook omdat beide fietsen tot relatief veel hersenletsel leiden, wat ernstige en langdurige gevolgen kan hebben, zeker bij deze jonge doelgroep. Als je nu een uitzondering creëert voor de fatbike is het wachten op een nieuw type ‘fiets’ waarvoor weer nieuwe regels gecreëerd moeten worden. Handhaving wordt bovendien eenduidiger als je regels vaststelt voor elke fiets met trapondersteuning.’
Kamerleden shoppen (selectief) in de cijfers van veiligheid.nl om de fatbike tot 'extreem gevaarlijk' te verklaren, maar 24% hersenletsel tegen 22% hersenletsel voor de gewone e-bike is nauwelijks relevant (en misschien niet eens significant) te noemen. En, helaas, 75 SEH behandelingen in 2023 op een totaal van 70.000 SEH behandelingen voor verkeerslachtoffers evenmin. Ja, de relatieve groei is spectaculair, maar ook dat is gewoon niet nieuw t.o.v. de e-bike (weer veiligheid.nl):
Daarmee lijkt het aantal fatbike ongevallen een vergelijkbare trend te volgen als we eerder zagen met de elektrische fiets. Het aantal ongevallen op een elektrische fiets is bij jongeren in de leeftijd van 12 t/m 17 jaar de afgelopen 5 jaar gestegen met 319%.
https://www.veiligheid.nl/actueel/e-bike...rsenletsel
Het letsel van jonge slachtoffers op een fatbike is vaak ernstig. Zo heeft 24% van de slachtoffers in de leeftijd van 12 tot en met 15 jaar hersenletsel. Ook bij de e-bike slachtoffers van dezelfde leeftijd zien we meer hersenletsel (22%) dan bij ongevallen op een normale fiets (12%).
Martijntje Bakker: ‘Het pleidooi om regels gelijk te trekken voor zowel de elektrische fiets als fatbike is om meerdere redenen zinvol. Niet alleen omdat ze lastig van elkaar te onderscheiden zijn, maar vooral ook omdat beide fietsen tot relatief veel hersenletsel leiden, wat ernstige en langdurige gevolgen kan hebben, zeker bij deze jonge doelgroep. Als je nu een uitzondering creëert voor de fatbike is het wachten op een nieuw type ‘fiets’ waarvoor weer nieuwe regels gecreëerd moeten worden. Handhaving wordt bovendien eenduidiger als je regels vaststelt voor elke fiets met trapondersteuning.’
Kamerleden shoppen (selectief) in de cijfers van veiligheid.nl om de fatbike tot 'extreem gevaarlijk' te verklaren, maar 24% hersenletsel tegen 22% hersenletsel voor de gewone e-bike is nauwelijks relevant (en misschien niet eens significant) te noemen. En, helaas, 75 SEH behandelingen in 2023 op een totaal van 70.000 SEH behandelingen voor verkeerslachtoffers evenmin. Ja, de relatieve groei is spectaculair, maar ook dat is gewoon niet nieuw t.o.v. de e-bike (weer veiligheid.nl):
Daarmee lijkt het aantal fatbike ongevallen een vergelijkbare trend te volgen als we eerder zagen met de elektrische fiets. Het aantal ongevallen op een elektrische fiets is bij jongeren in de leeftijd van 12 t/m 17 jaar de afgelopen 5 jaar gestegen met 319%.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'